Biografia pedagogiczna a jej zastosowanie w edukacji
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4
Katedra Biografistyki Pedagogicznej Instytutu Pedagogiki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II oraz Fundacja „Biografie Codzienności” zapraszają do udziału w VII Ogólnopolskiej Interdyscyplinarnej Konferencji Naukowej z serii:
Współczesne przestrzenie edukacyjne biografistyki na temat:
Biografia pedagogiczna a jej zastosowanie w edukacji, która odbędzie się 11–12 kwietnia 2019 r. na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II w Lublinie.
Cel konferencji
Siódmy już raz Katedra Biografistyki Pedagogicznej, działająca w Instytucie Pedagogiki KUL, ma zaszczyt serdecznie zaprosić badaczy biografii na konferencję do Lublina. Pragniemy, aby spotkanie stało się inspiracją do dyskusji na temat miejsca i roli biografii w szeroko pojętej pedagogii. Konferencja skierowana do pedagogów, historyków, socjologów, psychologów, filozofów, teologów, politologów filologów, a także nauczycieli, wychowawców, terapeutów i kierowników duchowych. W tym roku pragniemy podjąć próbę odpowiedzi na pytanie, czy w XXI wieku, w czasach, gdy biografia jest nie tylko obiektem badań naukowych, ale przede wszystkim przedmiotem działań artystycznych, medialnych, autopromocyjnych i autokreacyjnych czy kampanii społeczno-politycznych, dostrzegamy w niej aspekty wychowawcze i edukacyjne.
Współczesne biografie są kreowane na styku dwóch typów narracji: autorskiej i prowadzonej przez osoby trzecie. Potrzebie kreowania własnej biografii i opowiedzenia jej, towarzyszy ciekawość innych. Naukowcy, dziennikarze, pisarze, publicyści, ludzie kultury i sztuki, naukowcy, a także my sami – kreujący się w mediach społecznościowych, portalach randkowych czy zawodowobiznesowych, „podglądający” innych i zaglądający na strony plotkarskie, uwielbiający czytać biografie i fani filmów biograficznych – stajemy się swoistymi szarlatanami czy wręcz niewolnikami biografii. Ale czy czytając, „podglądając”, słuchając czy oglądając biografie, potrafimy się z nich uczyć? A przecież biografie od najdawniejszych czasów miały przede wszystkim wymiar wychowawczy i edukacyjny. Dostrzeżono go już w starożytności. Ówczesne opowieści o bogach i herosach wspierały wychowanie mężnych wojowników, prawych obywateli, mędrców miłujących mądrość i rzemieślników uprawiających różne rodzaje sztuk. Wychowawczy wymiar miały także żywoty spisywane przez starożytnych historyków (np. Plutarcha). W średniowieczu przede wszystkim spisywano żywoty świętych, władców, duchownych różnych szczebli oraz rycerzy, które kreowały wzorce do naśladowania dla przedstawicieli różnych warstw społecznych. Zjawisko podobne miało miejsce na wielką skalę w epoce nowożytnej, gdy zaczęto opisywać także życie pisarzy, poetów, odkrywców, twórców kultury. Przez lata przyjęło się uważać, że lektura biografii modeluje czyny czytającego, w oparciu o nią kształtują się umysły i charaktery, z niej wyrastają wybitne osobowości…
Podczas planowanego spotkania pragnęlibyśmy zastanowić się, ile w dzisiejszym zainteresowaniu biografią jest ludzkiej ciekawości, a ile autentycznego poszukiwania inspiracji, wzoru, motywacji do działania. Jak pisać i opowiadać, ukazywać biografie, aby – na każdym etapie życia – człowiek mógł ją wykorzystać do własnego rozwoju?
Obszary tematyczne konferencji
Biografia jako przedmiot edukacji i wychowania
Biografia osoby znaczącej jako wzór osobowy
Edukacyjne i wychowawcze aspekty biografii literackiej i naukowej
Autobiografia jako inspiracja do rozwoju
Hagiografia
Uczenie/uczenie się z biografii innych
Biografie mistrzów i ich uczniów
Biografia pedagogiczna
Biodoksografia
Opowiadanie biografii a warsztat pedagoga
Biografia a międzypokoleniowy przekaz wartości
Biografia a świat wirtualny: aspekty wychowawcze i edukacyjne
Uczenie się z biografii jako metoda resocjalizacji
Aspekty wychowawcze biografii osób niepełnosprawnych
Pedagogiczny wymiar biografii w wielokulturowym świecie
Biografie pogranicza
Wychowawczy wymiar biografii postaci historycznych
Wychowanie do patriotyzmu przez biografie
Biografie jako exemplum w kaznodziejstwie i mowach okolicznościowych
Biografia w pedagogiach zakonnych
Wymiar wychowawczy literatury pamiętnikarskiej i wspomnieniowej
Korespondencja drogą do wychowania, nauki i rozwoju osobowości
Przewidujemy wystąpienia w formie wykładów (15 minut) i komunikatów (7 minut). Zgłoszenia należy dokonać, wysyłając formularz dostępny na stronie Katedry Biografistyki Pedagogicznej KUL, w zakładce VII Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Współczesne przestrzenie edukacyjne biografistyki”.
Zgłoszenie i abstrakt należy przesłać drogą e-mail na adres kbpkul@gmail.com do 30 marca 2019 r. Tekst wystąpienia na ten sam adres do dnia rozpoczęcia konferencji, czyli 12 kwietnia 2019 r.
Zapraszamy do śledzenia naszej strony internetowej:
http://www.kul.pl/katedra-biografistyki-pedagogicznej,11001…