Biografia pedagogiczna a jej zastosowanie w edukacji


MINIONA -

Campus Majdanek budynek nr 3
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4


Katedra Biografistyki Pedagogicznej Instytutu Pedagogiki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II oraz Fundacja „Biografie Codzienności” zapraszają do udziału w VII Ogólnopolskiej Interdyscyplinarnej Konferencji Naukowej z serii:
Współczesne przestrzenie edukacyjne biografistyki na temat:
Biografia pedagogiczna a jej zastosowanie w edukacji, która odbędzie się 11–12 kwietnia 2019 r. na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II w Lublinie.

Cel konferencji
Siódmy już raz Katedra Biografistyki Pedagogicznej, działająca w Instytucie Pedagogiki KUL, ma zaszczyt serdecznie zaprosić badaczy biografii na konferencję do Lublina. Pragniemy, aby spotkanie stało się inspiracją do dyskusji na temat miejsca i roli biografii w szeroko pojętej pedagogii. Konferencja skierowana do pedagogów, historyków, socjologów, psychologów, filozofów, teologów, politologów filologów, a także nauczycieli, wychowawców, terapeutów i kierowników duchowych. W tym roku pragniemy podjąć próbę odpowiedzi na pytanie, czy w XXI wieku, w czasach, gdy biografia jest nie tylko obiektem badań naukowych, ale przede wszystkim przedmiotem działań artystycznych, medialnych, autopromocyjnych i autokreacyjnych czy kampanii społeczno-politycznych, dostrzegamy w niej aspekty wychowawcze i edukacyjne.
Współczesne biografie są kreowane na styku dwóch typów narracji: autorskiej i prowadzonej przez osoby trzecie. Potrzebie kreowania własnej biografii i opowiedzenia jej, towarzyszy ciekawość innych. Naukowcy, dziennikarze, pisarze, publicyści, ludzie kultury i sztuki, naukowcy, a także my sami – kreujący się w mediach społecznościowych, portalach randkowych czy zawodowobiznesowych, „podglądający” innych i zaglądający na strony plotkarskie, uwielbiający czytać biografie i fani filmów biograficznych – stajemy się swoistymi szarlatanami czy wręcz niewolnikami biografii. Ale czy czytając, „podglądając”, słuchając czy oglądając biografie, potrafimy się z nich uczyć? A przecież biografie od najdawniejszych czasów miały przede wszystkim wymiar wychowawczy i edukacyjny. Dostrzeżono go już w starożytności. Ówczesne opowieści o bogach i herosach wspierały wychowanie mężnych wojowników, prawych obywateli, mędrców miłujących mądrość i rzemieślników uprawiających różne rodzaje sztuk. Wychowawczy wymiar miały także żywoty spisywane przez starożytnych historyków (np. Plutarcha). W średniowieczu przede wszystkim spisywano żywoty świętych, władców, duchownych różnych szczebli oraz rycerzy, które kreowały wzorce do naśladowania dla przedstawicieli różnych warstw społecznych. Zjawisko podobne miało miejsce na wielką skalę w epoce nowożytnej, gdy zaczęto opisywać także życie pisarzy, poetów, odkrywców, twórców kultury. Przez lata przyjęło się uważać, że lektura biografii modeluje czyny czytającego, w oparciu o nią kształtują się umysły i charaktery, z niej wyrastają wybitne osobowości…

Podczas planowanego spotkania pragnęlibyśmy zastanowić się, ile w dzisiejszym zainteresowaniu biografią jest ludzkiej ciekawości, a ile autentycznego poszukiwania inspiracji, wzoru, motywacji do działania. Jak pisać i opowiadać, ukazywać biografie, aby – na każdym etapie życia – człowiek mógł ją wykorzystać do własnego rozwoju?

Obszary tematyczne konferencji
 Biografia jako przedmiot edukacji i wychowania
 Biografia osoby znaczącej jako wzór osobowy
 Edukacyjne i wychowawcze aspekty biografii literackiej i naukowej
 Autobiografia jako inspiracja do rozwoju
 Hagiografia
 Uczenie/uczenie się z biografii innych
 Biografie mistrzów i ich uczniów
 Biografia pedagogiczna
 Biodoksografia
 Opowiadanie biografii a warsztat pedagoga
 Biografia a międzypokoleniowy przekaz wartości
 Biografia a świat wirtualny: aspekty wychowawcze i edukacyjne
 Uczenie się z biografii jako metoda resocjalizacji
 Aspekty wychowawcze biografii osób niepełnosprawnych
 Pedagogiczny wymiar biografii w wielokulturowym świecie
 Biografie pogranicza
 Wychowawczy wymiar biografii postaci historycznych
 Wychowanie do patriotyzmu przez biografie
 Biografie jako exemplum w kaznodziejstwie i mowach okolicznościowych
 Biografia w pedagogiach zakonnych
 Wymiar wychowawczy literatury pamiętnikarskiej i wspomnieniowej
 Korespondencja drogą do wychowania, nauki i rozwoju osobowości

Przewidujemy wystąpienia w formie wykładów (15 minut) i komunikatów (7 minut). Zgłoszenia należy dokonać, wysyłając formularz dostępny na stronie Katedry Biografistyki Pedagogicznej KUL, w zakładce VII Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Współczesne przestrzenie edukacyjne biografistyki”.
Zgłoszenie i abstrakt należy przesłać drogą e-mail na adres kbpkul@gmail.com do 30 marca 2019 r. Tekst wystąpienia na ten sam adres do dnia rozpoczęcia konferencji, czyli 12 kwietnia 2019 r.

Zapraszamy do śledzenia naszej strony internetowej: 
http://www.kul.pl/katedra-biografistyki-pedagogicznej,11001…






Źródło:  http://www.kul.pl/katedra-biografistyki-pedagogicznej,11001…

Aktualizacja:  2019-01-26 12:26:41