Jedność w różnorodności - idea i rzeczywistość. 30 lat edukacji integracyjnej w Polsce
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4
Jedność w różnorodności - idea i rzeczywistość
30lat edukacji integracyjnej w Polsce
Konferencja jest przywołaniem naukowych spotkań zainaugurowanych w 2003 r., który Rada Unii Europejskiej ustanowiła Europejskim Rokiem Osób Niepełnosprawnych. W roku 2019 nawiązując do 30. rocznicy edukacji integracyjnej w Polsce, pragniemy kontynuować tradycję pedagogiki specjalnej w wielowątkowych rozważaniach tematycznych:
I. Osobowość - podmiotowość ucznia, jego potrzeby edukacyjne i dynamizm rozwojowy
II. Samorealizacja - uczeń i jego rodzina pełnoprawnymi uczestnikami procesu edukacyjnego
III. Odpowiedzialność - rzetelna, kompleksowa diagnoza możliwości i potrzeb ucznia
IV. Bezpieczeństwo- przestrzeń integrująca, wzmacniająca rozwój ucznia i wspierająca jego rodzinę
V. Autonomia - prawo równego dostępu do edukacji
Edukacja integracyjna to złożony i wieloaspektowy proces czerpiący swoje źródła w idei normalizacji i autonomii życia osób z niepełnosprawnością. Idee te wyznaczyły koncepcję wspólnego kształcenia uczniów wymagających specjalnej realizacji ich potrzeb edukacyjnych z ich sprawnymi rówieśnikami. Wspólna edukacja stwarza korzystne warunki realizacji „dobrej szkoły dla wszystkich”. Urzeczywistnianie idei edukacji integracyjnej wymaga zaangażowania wszystkich podmiotów, w tym uczniów, nauczycieli, rodziców, społeczności lokalnych oraz organizacji i instytucji państwowych. Złożoność i wielowymiarowość procesu edukacji integracyjnej, jak też jej znaczenie dla kształtowania nowego modelu życia społecznego, wskazuje na potrzebę i rangę ponowionej debaty w gronie teoretyków i praktyków. Do udziału w Konferencji serdecznie zapraszamy przedstawicieli środowisk akademickich oraz praktyków, którzy w podejmowanych badaniach i w swoim bezpośrednim zaangażowaniu uczestniczą w urzeczywistnianiu edukacji integracyjnej.
Patronat medialny nad Konferencją objęło Forum Pedagogiki Specjalnej, Interdyscyplinarne Studia nad Niepełnosprawnością oraz czasopisma naukowe Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej: „Szkoła Specjalna” i „Człowiek - Niepełnosprawność - Społeczeństwo”