V Ogólnopolska Konferencja Naukowa z cyklu KULTURA-MUZYKA-EDUKACJA na temat: Nauczyciel w ponowoczesnym świecie – w poszukiwaniu tożsamości i źródeł rozwoju zawodowego i osobowego V Ogólnopolska
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4
Zmiana kontekstu kulturowego i cywilizacyjnego edukacji pociąga za sobą potrzebę podejmowania pogłębionej refleksji nad kondycją zawodu nauczyciela i wyzwań jakie stawia przed nim fenomen ponowoczesności. Uczenie się efektywnego pełnienia roli zawodowej przez nauczyciela to proces długotrwały, dynamiczny i złożony, na który wpływ mają różnorodne, czasami odmienne perspektywy, przekonania i praktyki. Dotyczą one formowania się tożsamości zawodowej, relacji interpersonalnych nawiązywanych w nowym kontekście społecznym oraz konstruowania wiedzy i rozwijania umiejętności niezbędnych do wykonywania zawodu. Podejmowanie i pełnienie roli zawodowej nauczyciela wiąże się nie tylko z nabywaniem wiedzy naukowej, doskonaleniem umiejętności w praktyce i rozwijaniem cech osobowości w doświadczeniu pedagogicznym, ale także dotyczy kształcenia siebie, swojej tożsamości oraz perspektyw postrzegania i interpretowania świata. W proces codziennych działań nauczycieli uwikłana jest refleksja nad własną praktyką edukacyjną.
Zachęcamy do udziału w konferencji osoby zajmujące się teorią i analizą praktycznych działań nauczycieli w kontekście przemian paradygmatów i ideologii edukacyjnych, szczególnie zainteresowanych problematyką tożsamości, kompetencji i cech osobowych nauczyciela, rozwoju zawodowego i jego uwarunkowań, relacji z innymi podmiotami edukacyjnymi, a także etycznym wymiarem zawodu nauczyciela. Tematyka tegorocznej konferencji skoncentrowana jest wokół współczesnych tendencji w kształceniu nauczycieli, kompetencji profesjonalnych związanych z zawodem nauczyciela oraz ewolucji jego funkcji zawodowych.
Mamy nadzieję, że tegoroczne spotkanie naukowe będzie stanowiło próbę krytycznej refleksji nad działaniami dydaktyczno-wychowawczymi, opiekuńczymi, resocjalizacyjnymi i artystycznymi podejmowanymi przez nauczycieli i przyczyni się do wykorzystywania jej rezultatów w doskonaleniu ról zawodowych nauczycieli, rozpoznawaniu czynników warunkujących przebieg rozwoju zawodowego i osobowego.
PROPONUJEMY DYSKUSJĘ W NASTĘPUJĄCYCH GRUPACH PROBLEMOWYCH:
1. Nauczyciel: misja – zawód –powołanie?
2. Przemiany ról zawodowych nauczyciela: przeszłość –teraźniejszość -przyszłość
3. Nauczyciel jako kreator rzeczywistości edukacyjnej
4. Konteksty i źródła profesjonalnej refleksji nauczyciela
5. Tożsamość współczesnego nauczyciela
6. Indywidualny, osobowościowy wymiar zawodu nauczyciela
7. Role nauczyciela z perspektywy oczekiwań społecznych
8. Osobiste koncepcje nauczycieli dotyczące roli i filozofii kształcenia i wychowania
9. Wokół powinności i odpowiedzialności nauczyciela w społeczeństwie demokratycznym
10. Stymulatory i inhibitory rozwoju zawodnego i osobowego nauczyciela
11. Kształcenie, doskonalenie i samokształcenie nauczyciela
12. Etyczny wymiar pracy nauczyciela – ewolucja etosu pracy pedagogicznej
Mamy nadzieję, że spotkanie uczestników konferencji będzie stanowiło forum wymiany doświadczeń między twórcami, artystami a nauczycielami, którzy współtworzą przestrzeń edukacji w ośrodkach akademickich, w instytucjach oświatowych, placówkach opiekuńczych i resocjalizacyjnych oraz w instytucjach kultury.