Publikowanie po przełomie cyfrowym
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4
Szanowni Państwo,
zapraszamy do udziału w konferencji naukowej Publikowanie po przełomie cyfrowym, organizowanej przez dwa instytuty Uniwersytetu Wrocławskiego: Instytut Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwaoraz Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej. Odbędzie się ona w dniach 20–22 listopada 2019 roku we Wrocławiu.
Podczas konferencji chcemy zastanowić się nad współczesnymi formami publikowania i przemianami, jakie zaszły w tej dziedzinie w ostatnich dekadach. Spróbujemy prześledzić, jak pod wpływem nowych technologii zmienia się obieg informacji i rynek wydawniczy. Będziemy starali się określić zarysowujące się tendencje.
Informatyzacja przekształca naszą rzeczywistość, atrofii ulegają instytucje kultury kształtujące się od czasów Gutenberga, a na znaczeniu zyskują nowe kanały dystrybucyjne. Możliwości korzystania z nowych narzędzi komunikowania wpływają na sytuację wydawców i status dystrybutorów treści. Wraz z digitalnymi technologiami ewoluują upodobania „człowieka czytającego”. Refleksja badawcza w kręgu humanistyki zdaje się nie nadążać za dynamicznie postępującymi przeobrażeniami.
Nie mamy wątpliwości, że w czasie jednej konferencji nie zdołamy opisać stanu rzeczy, ani nie uchwycimy znaczenia zmian jakie pod wpływem przełomu cyfrowego zachodzą w tradycyjnym obiegu wydawniczym. Sądzimy jednak, że nie możemy czuć się zwolnieni od próby diagnozy i zrozumienia, w jaki sposób proces technologizacji wpływa na transformację humanistyki.
W dyskusji nie powinno zabraknąć głosu praktyków – przede wszystkim wydawców i informatyków. Wyniki naszych badań pragniemy skonfrontować z doświadczeniami uczestników z innych krajów.
Zapraszamy do udziału w konferencji i liczymy na śmiałą, interdyscyplinarną debatę.
PROPONOWANE ZAGADNIENIA
1. Autor, wydawca, czytelnik w systemie komunikacji po przełomie cyfrowym.
2. Książka jako narzędzie komunikacji wizualnej – możliwości analogowe i cyfrowe.
3. Edytorstwo – zmiany pola badawczego i metodologii.
4. Nowe formy przekazu (np. digital storytelling).
5. Formy aktywności w sieci i ich ewolucja (np. influencer, youtuber, bloger)
6. Konwergencja mediów i jej znaczenie dla przemysłu medialnego.
7. Metody wizualizacji danych w dziennikarstwie.
8. Urządzenia mobilne a obieg informacji.
9. Instytucje i podmioty na rynku wydawniczym (starzy i nowi gracze).
10. Marketing i nowe strategie promocji produktów wydawniczych.
11. Rynek ebooków i audiobooków – preferencje czytelnicze i technologie.