II Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa z cyklu: WIELOWYMIAROWOŚĆ KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO. Diagnostyka – Profilaktyka – Terapia – w teorii i praktyce pedagogicznej
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4
Zapraszamy Państwa do debaty wokół diagnostyki, profilaktyki i terapii, które współcześnie stają się ważnym obszarem eksploracyjnym w pedagogice. W centrum tych zagadnień stawiamy młodego człowieka, który egzystując w świecie „naszpikowanym” różnego rodzaju czynnikami ryzyka, jak np. mediów elektronicznych, różnego rodzaju używek (dopalaczy, alkoholu, narkotyków), agresji, przemocy itp., nie jest w stanie w sposób prawidłowy rozwijać się i funkcjonować. Często – jak wskazują badacze – doświadcza wielu problemów, zaburzeń a niekiedy również chorób. Liczne badania wskazują, że młody człowiek nierzadko odczuwa stany depresyjne i zaburzenia psychiczne, które w konsekwencji prowadzą do podejmowania zachowań suicydalnych. Tego rodzaju (i inne) problemy wymagają specjalistycznej diagnozy, podejmowania często zintegrowanych działań profilaktyczno-terapeutycznych, a także kształcenia i doskonalenia kompetencji osób dorosłych w tym zakresie.
Problematyka konferencji koncentrować się będzie wokół diagnostyki, profilaktyki i terapii a także kształcenia osób dorosłych. Proponujemy następujące obszary dyskusji:
1. Diagnostyka:
- płaszczyzny, sfery, obszary, modele oraz metody, techniki i narzędzia diagnozy;
- zachowań ryzykownych, niedostosowania społecznego, zagrożeń i zjawisk kryminalnych oraz różnego rodzaju uzależnień, w tym zachowań suicydalnych;
- w zakresie różnego rodzaju zaburzeń; niepełnosprawności; specjalnych potrzeb edukacyjnych; zaburzeń procesów regulacji integracji sensorycznej;
- diagnoza i wspomaganie rozwoju dzieci i młodzieży, w tym osób uzdolnionych;
- potrzeb opiekuńczo-wychowawczych dzieci i młodzieży;
- rodziny jako podstawowego środowiska opiekuńczo-wychowawczego;
- diagnozowanie agresji, przemocy, uzależnienia od alkoholu i środków psychoaktywnych jako problemów zaburzających opiekę i wychowanie dzieci i młodzieży;
- dzieci i młodzieży nieakceptowanych w grupie klasowej i rówieśniczej;
- instytucjonalne i pozainstytucjonalne wymiary diagnozy;
2. Profilaktyka:
- profilaktyka, profilaktyka szkolna – ujęcie interdyscyplinarne;
- instytucjonalne i pozainstytucjonalne wymiary działań profilaktycznych na rzecz dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych;
- innowacyjność, kreatywność i różnorodność oddziaływań profilaktycznych jako perspektywy minimalizowania zachowań problemowych (ryzykownych) dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych;
- programy profilaktyczne;
- profilaktyka zagrożeń związanych z opieką i wychowaniem dzieci i młodzieży;
- metody, techniki i narzędzia stosowane w profilaktyce;
3. Terapia (pomoc, wsparcie):
- terapia osób uzależnionych; z zachowaniami autoagresywnymi, myślami i tendencjami samobójczymi;
- obszary pomocy i wsparcia pracy placówek terapeutycznych i resocjalizacyjnych – potrzeby a rzeczywistość
- opieka postpenitencjarna;
- rewalidacja dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i innego rodzaju zaburzeniami, niepełnosprawnościami;
- pomoc i wsparcie poradni psychologiczno-pedagogicznych i innych instytucji;
- rola szkoły we wspomaganiu rozwoju dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
- inspiracje i kreatywność w terapii artystyczno-pedagogicznej;
- metody, techniki i narzędzia stosowane w terapii;
- instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy pomocy i wsparcia rodziny niewydolnej opiekuńczo-wychowawczej;
4. Kształcenie:
- możliwości kształcenia i doskonalenia kompetencji osób zajmujących się diagnostyką, profilaktyką i terapią osób niedostosowanych społecznie, zdemoralizowanych, osadzonych, niepełnosprawnych itp.;
- kształcenie ustawiczne nauczycieli (w tym nauczycieli specjalnych potrzeb edukacyjnych) - standardy, możliwości, utrudnienia;
- kształcenie nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej w zakresie diagnozy, profilaktyki i terapii;
- osób w zakresie wspomagania rozwoju dziecka;
- edukacja ustawiczna w zakresie pracy społecznej (socjalnej);
- instytucjonalne i pozainstytucjonalne wymiary kształcenia ustawicznego;
Zaproponowane zagadnienia nie wypełniają szerokiej a jednocześnie złożonej problematyki dotyczącej diagnostyki, profilaktyki, terapii i kształcenia obejmujących dzieci i młodzież, a także osoby pracujące z nimi, co tym samym dajemy Państwu możliwość na własne propozycje i sugestie w tym zakresie, które uczynią podejmowany dyskurs bardziej pełniejszym, twórczym i owocnym.
Pragniemy, aby konferencja stała się forum wymiany doświadczeń, wiedzy, opinii zarówno przedstawicieli środowiska akademickiego, jak i praktyków na co dzień związanych z pracą z osobami wymagającymi podejmowania wielu działań diagnostyczno-profilaktyczno-terapeutycznych.