Motywacja i refleksja w procesie glottodydaktycznym


MINIONA -

Centrum Informacji Naukowej i Biblioteka Akademicka
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4

Tematem konferencji jest złożona problematyka motywacji w uczeniu się języków obcych, jej uwarunkowania psychologiczne i społeczne. W procesie glottodydaktycznym sfera emocji i postaw uczącego się odpowiada za jego gotowość do podejmowania konsekwentnego wysiłku intelektualnego, indywidualnego, jak również w interakcjach z innymi uczącymi się. Żeby ten indywidualny i zbiorowy wysiłek został uwieńczony sukcesem niezbędne jest utrzymywanie takiej dyspozycji poprzez odpowiednie aktywizujące działania nauczyciela. Celem konferencji jest uchwycenie różnorodności spojrzeń na zagadnienie motywacji, zarówno z perspektywy ucznia – jego potrzeb, możliwości i oczekiwań względem końcowych efektów uczenia się, jak też z punktu widzenia nauczyciela – jego umiejętności i świadomości roli jaką ma do odegrania w klasie językowej oraz towarzyszącej mu ciągle w działaniach refleksji i autorefleksji. W dyskusjach nie zabraknie miejsca na problematykę motywowania i aktywizowania indywidualnego ucznia, całej grupy uczących się jak również nauczyciela.

Szczegółowe tematy konferencji będą dotyczyły różnych rozwiązań metodycznych i pedagogicznych w zakresie wzbudzania motywacji uczącego się, zwiększania stopnia jego zaangażowania, wyzwalania pozytywnych emocji, skłanianie do refleksji, inspirowania i budzenia zainteresowania podejmowanymi w klasie działaniami, jak też budowania autonomicznej postawy. Ważnym wątkiem obrad będzie również motywacja nauczyciela, jego gotowość do doskonalenia umiejętności zawodowych, ciągłego rozwijania zarówno swoich kompetencji jak i własnej osobowości. Stąd ważnym zagadnieniem podejmowanym podczas konferencji będzie z pewnością zapewnianie nauczycielom właściwych warunków i systemu wspierania takiego rozwoju w szkole, uczelni czy instytucji, działania motywujące do lepszej pracy i wzmacniające refleksyjną postawę.

Konferencja adresowana jest do wszystkich nauczycieli języków obcych, lektorów i pedagogów, badaczy i praktyków, doktorantów i studentów zainteresowanych aktualnymi problemami glottodydaktycznymi. Konferencja będzie okazją do wymiany poglądów, wizji i doświadczeń w zarysowanym obszarze tematycznym. Uwadze uczestnikom konferencji nie będzie uchodziła zasadnicza myśl dotycząca motywacji jako warunku sukcesu w edukacji oraz prowadzącego do niego efektu umiejętnych działań aktywizujących.






Źródło:  http://www.konferencjaspnjo.us.edu.pl

Aktualizacja:  2019-10-09