Obcość, inność, wykluczenie. 2. ogólnopolska konferencja naukowa
W języku afrikaans apartheid oznacza tyle, co ‚osobno’ – w sensie fizycznym i symbolicznym, a więc zarówno jako wytyczenie granicy między zaludnionymi obszarami, jak i wzniesienie bariery kulturowej, czyniącej z niezrozumienia czy nieporozumienia (a więc fiaska komunikacji) zaczyn wrogości i nienawiści. W czasie, gdy do języka polityki powraca mur jako dystopijny symbol podziału, oferujący złudną gwarancję bezpieczeństwa i osobności, refleksja nad obcością, innością i wykluczeniem staje się szansą na zespolenie dyskursu filozoficznego z jego artystycznymi rezonansami, dostrzegalnymi w literaturze i kulturze bez względu na jej wysokie czy niskie ambicje artystyczne. Ogólnopolska konferencja naukowa Obcość, inność, wykluczenie ma w założeniu zachęcić do burzenia wszelkich murów: od tych dzielących twórczość wysokoartystyczną od popularnej aż po te pomiędzy akademickim dyskursem a ponowoczesną wypowiedzią, często wykraczającą poza ramy oficjalnych i naukowych kategorii. Organizatorów konferencji w sposób szczególny będą interesować zagadnienia:
· obcości i inności;
· wykluczenia i mowy nienawiści;
· dyskursu wiedzy/władzy, w tym także dyskursu paradygmatycznego;
· obcości w perspektywie kategorii wstrętu, obrzydzenia, brzydoty i abiektu;
· zwrotu etycznego w myśli Emmanuela Levinasa, Giorgio Agambena, Jeana-LucaNancy’ego, Jacquesa Derridy i innych;
· ksenologii i topografii obcego (np. Bernharda Waldenfelsa);
· fenomenologicznych (np. u Edmunda Husserla, Maurice’a Merlau-Ponty’ego czy Alfreda Schütza) ujęć obcości;
· psychoanalitycznej interpretacji wyobcowania i obcości (Sigmund Freud, Jacques Lacan, Julia Kristeva);
· hermeneutycznych strategii przezwyciężania obcości;
· teoretycznoliterackich kategorii obcości i defamiliaryzacji (np.Verfremdungseffekt, ostranenie, cognitiveestrangement);
· strategii przezwyciężania obcości: oswajanie i zawłaszczanie vs. alienacja i wyobcowywanie;
· obcości w perspektywie lingwistycznej i kognitywnej;
· obcości w animalstudies i ekokrytyce;
· obcość i tabu kulturowego;
· obcości w krytyce postkolonialnej i postzależnościowej;
· estetyki i anestetyki obcego;
· perspektywy techno-antropocenu: od posthumanizmu po cyborgizację i awataryzację.