Zaufanie w mediach – zaufanie do mediów Trust in the media
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4
Media funkcjonują współcześnie w różnego typu uwarunkowaniach społeczno-ekonomicznych, w których elementy komercji i fałszywie rozumianej poprawności w coraz większym stopniu determinują ich charakter i jakość. Podstawowym uwarunkowaniem komunikacji medialnej jest jednak człowiek jako wolny i rozumny, osobowy podmiot. Media to ludzie, a tam, gdzie jest człowiek, który wybiera, myśli i działa, tam ujawnia się potrzeba relacji interpersonalnych opartych na wzajemnym zaufaniu. Brak zaufania w relacjach społecznych i relacjach medialnych uniemożliwia życie godne człowieka.
Zaufanie jest zasadniczo darem osobowym, dlatego też w przestrzeni komunikowania medialnego nie można pominąć perspektywy osobowych relacji opartych na zaufaniu, czego wyrazem jest uznawanie dziennikarstwa jako zawodu zaufania publicznego. Zaufanie w mediach i zaufanie do mediów stanowią także wyznacznik jakości relacji społecznych i jakości mediów. Dlatego troszcząc się o poprawę i doskonalenie tej jakości, trzeba podnosić poziom społecznego zaufania w mediach i poprzez media. Przestrzenią takiej troski o etyczność mediów dla dobra każdego człowieka są organizowane przez nas od 11 lat Konferencje Etyki Mediów. W czasie tegorocznej XI Międzynarodowej Konferencji Naukowej Etyki Mediów w Krakowie Zaufanie w mediach – zaufanie do mediów. Trust in the media, Kraków, 24-25 maja 2017 roku, będziemy analizować z różnych perspektyw medioznawczych, między innymi, następujące problemy związane z zaufaniem w mediach i zaufaniem do mediów:
· zaufanie jako wartość relacji społecznych i relacji medialnych, rankingi zaufania;
· zaufanie w mediach jako miara ludzkiego oblicza mediów;
· media godne i „niegodne” zaufania;
· przyczyny i konsekwencje utraty zaufania odbiorców mediów;
· dziennikarstwo jako zawód zaufania publicznego;
· zaufanie do mediów jako miara ich jakości i wiarygodności;
· potrzeba zaufania w debacie publicznej i komunikowaniu politycznym;
· odpowiedzialność mediów za budowanie społeczeństwa opartego na zaufaniu;
· zaufanie w świecie wirtualnej anonimowości;
· internetowe zagrożenia i nadużycia zaufania;
· zaufanie jako ochrona prywatności w mediach społecznościowych;
· zaufanie w komunikowaniu perswazyjnym: reklama i marketing;
· zaufanie w public relations i media relations;
· edukacja medialna w kontekście zaufania.
Zapraszamy Państwa do twórczego udziału w Konferencji, prosząc o rejestrację uczestnictwa za pośrednictwem strony www.etykamediow.pl do 28 kwietnia 2017 r.
Opłata konferencyjna w wysokości 350,- złotych (wpłata na konto: Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, ul. Kanonicza 25, 31-002 Kraków, Bank BPH: 12 1060 0076 0000 3210 0016 0117, cel: etyka mediów) obejmuje koszty pełnego uczestnictwa wraz z możliwością publikacji tekstów (po uzyskaniu akceptacji recenzenta), nie obejmuje natomiast kosztów noclegów. Kolejne informacje organizacyjne prześlemy Państwu po zgłoszeniu i potwierdzeniu przez nas uczestnictwa, natomiast szczegółowy program Konferencji prześlemy do dnia 10 maja. Potrzebne informacje znajdziecie Państwo na stronach: www.etykamediow.pl, www.upjp2.edu.pl; www.ptks.pl.
Pragniemy również poinformować, że twórczym owocem naszych konferencji są publikacje wydawane w ramach serii: Etyka mediów przez Wydawnictwo Biblos. Dotychczas ukazało się już 13 pozycji, a 3 kolejne są już w końcowej fazie wydawniczej. Po naszej tegorocznej konferencji planujemy wydać kolejne dwie tematyczne monografie w tej serii.