II Konferencja Analiz Medioznawczych "Pokoleniowe spojrzenie na media"


MINIONA -

Konferencja online
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4

Koło Naukowe Analiz Medioznawczych serdecznie zaprasza na II Konferencję Analiz Medioznawczych zatytułowaną „Pokoleniowe spojrzenie na media”, która odbędzie się 19 maja 2017 roku na Wydziale Dziennikarstwa Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego. 

Podczas tegorocznej edycji wspólnie zastanowimy się, w jaki sposób poszczególne pokolenia konsumują media, jakie są podobieństwa i różnice w doborze oraz odbiorze poszczególnych środków masowego przekazu, a także jak współczesne media dostosowują swoją ofertę zarówno do młodych, jak i starszych generacji odbiorców. Wraz z Państwa pomocą pragniemy przyjrzeć się środkom komunikowania masowego z różnych perspektyw oraz dokonać analizy wielu wymiarów mediów. Poruszymy kwestie językowe, pokażemy zabiegi retoryczne, dokonamy analizy perswazyjności przekazów, zbadamy stopień polityzacji mediów, a także omówimy zagadnienia związane z korzystaniem ze starych i nowych mediów przez poszczególne pokolenia, ze szczególnym uwzględnieniem konsumpcji mediów społecznościowych. Przeanalizujemy, co zmienia się w krajobrazie medialnym, a co pozostaje takie same.

W Słowniku języka polskiego PWN „generację” zdefiniowano jako ogół ludzi żyjących w tym samym okresie i będących mniej więcej w tym samym wieku. Termin „pokolenie” potraktowano w analogiczny sposób – dodając, że jest nim „ogół ludzi ukształtowanych przez podobne lub te same przeżycia, doświadczenia itp.”. Porównywalnie do poprzednich definicji, Aneta Kamińska, w ujęciu społeczno-kulturowym, zwraca uwagę na wspólne doświadczenie historyczne, dzięki któremu pokolenie wykazuje pewne podobieństwa w ideologii i sposobie działania. Podobny aspekt podkreślają Chris Gilleard i Paul Higgs, którzy zidentyfikowali trzy wspólnoty łączące pokolenie: wspólną lokalizację czasową, historyczną i społeczno-kulturową. Ważnym elementem spajającym pokolenia jest zatem tzw. przeżycie pokoleniowe, które kształtuje osobowość członków danej grupy. Za australijskim analitykiem Markiem McCrindlem, można wyróżnić 6 głównych generacji XX i XXI wieku: 
• Federation Generation, czyli osoby będące świadkami przesłania pierwszego sygnału telewizyjny przez Ocean Atlantycki - z Londynu do Nowego Jorku;
• General Generation, którzy zwani są także „cichym pokoleniem” (Silent Generation) czy „szczęśliwą generacją” (Lucky Few);
• Baby Boomers, czyli pokolenia, którego nazwa wzięła się od nagłego wzrostu urodzeń zaraz po II wojnie światowej;
• Pokolenie Iksów, dla których „X” miał symbolizować zagubienie i niewiadomą w zmieniającym się świecie przełomu gospodarczego;
• Milenialsi, inaczej pokolenie Igreków, czyli zmediatyzowani (ale nie od urodzenia) obecni studenci, doktoranci czy osoby pracujące dopiero od kilku lat. Nazwa pochodzi od zaimka pytajnego „why?” (który w języku angielskim wymawia się tak samo, jak literę „y”), czyli „dlaczego?”, co podkreśla, że pytania: „kto?”, „co?”, „gdzie?”, „kiedy?” i „jak?” dla młodego pokolenia są niewystarczające. 
• Pokolenie Zetek, czyli najsłabiej zbadani i wciąż zagadkowi digital natives – „cyfrowi autochtoni”, którzy zastali świat w pełni skomputeryzowany.

O starszych pokoleniach mówi się, że są „cyfrowymi imigrantami”, podczas gdy generacja Z to już „cyfrowi tubylcy” – niemalże urodzili się ze zdolnością obsługiwania nowinek technologicznych i biegłą znajomością świata wirtualnego. Wraz z ich dorastaniem upowszechniały się telefony komórkowe – od tych z antenką do smartfonów z dotykowymi ekranami, do obiegu weszły wiadomości tekstowe SMS, masywne komputery osobiste zastąpiono szybkimi ultrabookami, a dostęp do internetu stał się powszechny. Wkrótce pojawiły się także globalne portale społecznościowe, umożliwiające szybsze formy komunikacji elektronicznej. W nowych mediach nie istnieje monopol informacji i wiedzy – każdy może opublikować dowolną wiadomość, opinię, twórczość. Nie ma w nich także ramówek – są za to systemy rekomendacji, opierające się na uprzednio przeglądanych treściach. Technologiczny przewrót, który następuje od około 1995 roku porównuje się z rewolucją przemysłową z końca XIX wieku. Jedyną barierą wejścia jest dostęp do stałego łącza. Wciąż niezbadane zdają się być kwestie wykorzystywania internetu w czasie nauki i jego wpływu na postrzeganie obecnego szkolnictwa, a także wybrane postawy i wartości pokoleń, które mogą znajdować częściowe odzwierciedlenie w sposobie użytkowania nowych mediów.

Jak rozwój mediów i nowoczesnych technologii wpłynął na nazewnictwo pokoleń? Niektóre nazwy nawiązują przecież do ważnych wydarzeń historycznych, zjawisk społecznych czy kulturowych, a większość stosowanej w Polsce terminologii to jedynie kalki z zagranicznych opracowań. Gdzie leżą źródła fenomenu odmienności generacji XX i XXI wieku – czy rzeczywiście są one tak różne od siebie? Z jakich mediów korzystają młodzi ludzie i jak cyfrowy świat wpływa na ich życie codzienne? Od czego zależy zróżnicowanie opinii na ich temat? Wreszcie – jak należy badać konsumpcję mediów przedstawicieli najmłodszych pokoleń?

Właśnie tym problemom i zagadnieniom poświęcona będzie II konferencja organizowana przez Koło Naukowe Analiz Medioznawczych, utworzone przy Laboratorium Badań Medioznawczych Uniwersytetu Warszawskiego. Konferencja, choć organizowana z myślą o młodych badaczach mediów, jest otwarta dla wszystkich analityków mediów. Zgłoszenia tematu wraz z krótkim abstraktem prosimy przesyłać na analizymedioznawcze.kn@uw.edu.pl do 30 kwietnia 2017 roku. Udział w konferencji jest bezpłatny.

Spotkajmy się w maju!






Źródło:  https://www.facebook.com/kolonaukoweanalizmedioznawczych/

Aktualizacja:  2017-02-17