II Ogólnopolska Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa z cyklu (Re)konstrukcje codzienności wychowania na temat Wychowanie w niecodzienności – niecodzienność wychowania


MINIONA -

Wydział Nauk o Wychowaniu, Uniwersytet Łódzki
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4

Celem interdyscyplinarnej konferencji cyklicznej (Re)konstrukcje codzienności wychowania jest (roz)poznawanie, odczytywanie (poddanie analizie) i (z)rozumienie złożoności codzienności wychowania osadzonej w sieci kontekstów współczesnej kultury. Przyjmując założenie, że znaczenia codzienności wychowania nie są odkrywane jako obecne w niej uprzednio, lecz są wytwarzane w akcie/aktach interpretacji, celem cyklu konferencji jest poszukiwanie i wytwarzanie interpretacji codzienności wychowania z perspektywy interdyscyplinarnej a także transdyscyplinarnej. Pytając o codzienność wychowania pytamy
o jej ontyczny status nie tylko ujęty jako jej cechy i własności, ale przede wszystkim jako relacje między jej aktualnością i potencją, realnością i fikcją, koniecznością i przygodnością, konkretnością i abstrakcją, obecnością i nieobecnością, widocznością i niewidocznością
et cetera, które zarazem generują teleologiczność myślenia i działania pedagogicznego oraz ich przemiany i zmiany.  

Dwoistość codzienności wychowania jako coniunctio oppositorum - przenikające się
i nawzajem oddziałujące przeciwieństwa tworzące całość - jest jej zasadą konstytutywną
i regulatywną odsłaniając jej ontyczną podstawę. Czy poprzez doświadczenie dwoistości codzienności wychowania dana jest nam jego niecodzienność? Tematyka II cyklicznej konferencji[1] pt. „Wychowanie w niecodzienności – niecodzienność wychowania” poświęcona jest właśnie kategorii niecodzienności. Jej celem jest poszukiwanie dróg w dookreślaniu codzienności wychowania w zderzeniu z jej „naturalnym” przeciwieństwem i zarazem adekwatnym tłem refleksji o niej – niecodziennością. Towarzyszą temu kluczowe pytania:

  • Jakie są formy obecności codzienności i niecodzienności wychowania/w wychowaniu, przy uwzględnieniu założenia, że nasze ich doświadczenie nie wyczerpuje ich znaczeń?
  • Jakie są relacje między doświadczeniem niecodzienności wychowania/w wychowaniu a jego codziennością?
  • Jakie wymiary wychowania zostają odsłonięte wówczas, gdy ma ono miejsce
    w niecodzienności?

Z kategorią codzienności i niecodzienności organizatorzy konferencji wiążą kategorię losu, przyjmując, że człowiek jest istotą nie tylko uwikłaną w los indywidualny i zbiorowy, ale ów los przeżywa, czyniąc zeń źródło znaczeń swojego życia i życia wraz z innymi w jego wielu kontekstach.

[1] I Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa z cyklu (Re)konstrukcje codzienności wychowania  nt. Pojęcie – koncepcje – teorie odbyła się 5 marca 2015r. w Łodzi. Więcej informacji o konferencji można przeczytać na stronie: www.ZPFkonferencja.pl.tl. Część artykułów z konferencji została opublikowana w II numerze czasopisma „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne” (www.czasopismo.naukiowychowaniu.uni.lodz.pl). 






Źródło:  http://www.wnow.uni.lodz.pl/index.php/strukturaikadra-ktw?layout=edit&id=237

Aktualizacja:  2017-02-27 14:28:51