Materialno-sensualny świat tekstu
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4
Zapraszamy do wzięcia udziału w Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Materialno-sensualny świat tekstu, która odbędzie się w siedzibie Instytutu Badań Literackich PAN w dniach 31.05–1.06.2017 r.
Proponujemy następujące zagadnienia:
Problematyka materialności
§ zagadnienie sposobów istnienia dzieła literackiego
§ tekst w przestrzeni cyfrowej
§ kwestia nośnika dzieła a aspekty czasowe i przestrzenne
Materialność warstwy brzmieniowej i napisowej dzieła a aspekt sensotwórczości
§ uporządkowania naddane (paralelizmy, repetycje etc.), sugerujące dodatkowe powiązania między składnikami płaszczyzny znaczeniowej, kwestie metryki i rytmu wiersza
§ umotywowania oznakowe (wypowiedź urwana, wykrzyknik) i podobieństwa ikoniczne z przedmiotem, do którego odnosi się znaczenie (np. carmina figurata, onomatopeja)
§ cechy znaczeniowo walentne znaków napisowych w utworze (rymy wzrokowe, cudzysłów ironiczny, wielkie i małe litery, świadome odstępstwa od obowiązującej ortografii)
Zagadnienie materii i formy dzieła literackiego
§ język jako tworzywo sztuki literackiej
§ warstwa znaczeniowa utworu a wyznaczony przez nią świat przedstawiony
§ materiał tematyczny dzieła jako wspólne źródło i pole literackich przedsięwzięć twórców
§ materialne powinowactwo sztuk (literatura – muzyka – malarstwo)
Opór materii
§ mierzenie się z materialnością tekstu widoczne w cięciach, aktach selekcji, dekonstrukcji i odtwarzania tekstu, uzupełniania jego deficytów i nieciągłości fabularnych
§ materialność a praca z przekładem: problem oddania zawartości znaczeniowej i instrumentacji zgłoskowej a osadzenie w innej materii językowej
§ środki stylistyczne odpowiadające za sensualizację materialnego i materializację abstrakcyjnego w tekście literackim
Słowo i tekst jako artefakty
§ substancjacje słowa i tekstu, instalacje, problem tzw. liberatury
§ zjawisko gatunków hybrydowych
§ twórczość eksperymentalna
Układ tekstu/tekstów a materialność śladów zapisu
§ podkreślenia, uwagi na marginesach (autora, innego czytelnika i własne), przypisy na dole strony czy przypisy końcowe
§ znakowania tekstu: fiszki, kolorowe karteczki, zeszyty czy luźne kartki – wpływ na porządek wywodu, jego linearność/dygresyjność
§ znakowania w przestrzeni cyfrowej – tekst i hipertekst (linki, podświetlenia, komentarze etc.)
§ rama wydawnicza oraz jej literackie i społeczne funkcje
§ ezoteryczne motywacje numerologiczne w komponowaniu cykli
Odbiorca i problem odbioru
§ badacz/czytelnik jako element materialny w procesie postępowania naukowego
§ materialność i sensualność otoczenia jako kontekst dla procesu badań i lektury
§ warsztat i instrumentarium
§ wygląd książki i jego wpływ na afektywność odbioru
Praca nad rękopisem/drukiem a wyposażenie materialne
§ znaki wodne, papier, tusz i marginalia
§ autograf a badania grafologiczne i ustalanie autorstwa
§ ustalenia ingerencji drukarza w tekst autorski a ich znaczenie w pracy historyka literatury
§ rozwój sztuki wydawniczej
§ metodologie wykorzystywane w edytorstwie
Mile widziane inne konceptualizacje związane z proponowanym tematem.