Materialno-sensualny świat tekstu


MINIONA -

Instytut Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk, Pałac Staszica
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4

Zapraszamy do wzięcia udziału w Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Materialno-sensualny świat tekstu, która odbędzie się w siedzibie Instytutu Badań Literackich PAN w dniach 31.05–1.06.2017 r.

Proponujemy następujące zagadnienia:

 

Problematyka materialności

§  zagadnienie sposobów istnienia dzieła literackiego

§  tekst w przestrzeni cyfrowej

§  kwestia nośnika dzieła a aspekty czasowe i przestrzenne

 

Materialność warstwy brzmieniowej i napisowej dzieła a aspekt sensotwórczości

§  uporządkowania naddane (paralelizmy, repetycje etc.), sugerujące dodatkowe powiązania między składnikami płaszczyzny znaczeniowej, kwestie metryki i rytmu wiersza

§  umotywowania oznakowe (wypowiedź urwana, wykrzyknik) i podobieństwa ikoniczne z przedmiotem, do którego odnosi się znaczenie (np. carmina figurata, onomatopeja)

§  cechy znaczeniowo walentne znaków napisowych w utworze (rymy wzrokowe, cudzysłów ironiczny, wielkie i małe litery, świadome odstępstwa od obowiązującej ortografii)

 

Zagadnienie materii i formy dzieła literackiego

§  język jako tworzywo sztuki literackiej

§  warstwa znaczeniowa utworu a wyznaczony przez nią świat przedstawiony

§  materiał tematyczny dzieła jako wspólne źródło i pole literackich przedsięwzięć twórców

§  materialne powinowactwo sztuk  (literatura – muzyka – malarstwo)

 

Opór materii

§  mierzenie się z materialnością tekstu widoczne w cięciach, aktach selekcji, dekonstrukcji i odtwarzania tekstu, uzupełniania jego deficytów i nieciągłości fabularnych

§  materialność a praca z przekładem: problem oddania zawartości znaczeniowej i instrumentacji zgłoskowej a osadzenie w innej materii językowej

§  środki stylistyczne odpowiadające za sensualizację materialnego i materializację abstrakcyjnego w tekście literackim

 

Słowo i tekst jako artefakty

§  substancjacje słowa i tekstu, instalacje, problem tzw. liberatury

§  zjawisko gatunków hybrydowych

§  twórczość eksperymentalna

 

Układ tekstu/tekstów a materialność śladów zapisu

§  podkreślenia, uwagi na marginesach (autora, innego czytelnika i własne), przypisy na dole strony czy przypisy końcowe

§  znakowania tekstu: fiszki, kolorowe karteczki, zeszyty czy luźne kartki – wpływ na porządek wywodu, jego linearność/dygresyjność

§  znakowania w przestrzeni cyfrowej – tekst i hipertekst (linki, podświetlenia, komentarze etc.)

§  rama wydawnicza oraz jej literackie i społeczne funkcje

§  ezoteryczne motywacje numerologiczne w komponowaniu cykli

 

Odbiorca i problem odbioru

§  badacz/czytelnik jako element materialny w procesie postępowania naukowego

§  materialność i sensualność otoczenia jako kontekst dla procesu badań i lektury

§  warsztat i instrumentarium

§  wygląd książki i jego wpływ na afektywność odbioru

 

Praca nad rękopisem/drukiem a wyposażenie materialne

§  znaki wodne, papier, tusz i marginalia

§  autograf a badania grafologiczne i ustalanie autorstwa

§  ustalenia ingerencji drukarza w tekst autorski a ich znaczenie w pracy historyka literatury

§  rozwój sztuki wydawniczej

§  metodologie wykorzystywane w edytorstwie

 

Mile widziane inne konceptualizacje związane z proponowanym tematem.






Źródło:  http://ibl.waw.pl/

Aktualizacja:  2017-03-27 22:58:36