Narracje fantastyczne w literaturze i mediach
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4
Wobec niedawnej publikacji książki Piotra Stasiewicza Między światami. Intertekstualność i postmodernizm w literaturze fantasy (Białystok 2016), w najnowszych badaniach nad fantastyką wypełniła się kolejna z luk metodologicznych, powodowanych długotrwałym impasem w refleksji akademickiej poświęconej poetyce fantastycznej. Zwrot postmodernistyczny, choć zazwyczaj kojarzony z przewartościowywaniem prozy wysokiego realizmu, objął w niej także rozległe spectrum gatunków i konwencji fantastycznych – dzięki czemu możliwe staje się myślenie o postmodernie sensu largo, obejmującej swym zakresem nie tylko Podwójną wygraną jak nic Raymonda Federmana, ale także Troikę Stepana Chapmana czy też awangardowe powieści z Magowskiej serii “Uczta wyobraźni”. Organizatorzy trzeciej konferencji z cyklu Światy poza światem, w tegorocznej odsłonie poświęconej Narracjom fantastycznym w literaturze i mediach – zachęceni postępującą odnową refleksji akademickiej nad fantastyką i fantastycznością w Polsce – ogłaszają nabór abstraktów proponujących refleksję nad:
- przemianami gatunkowymi w najnowszej fantastyce (od steampunku i clockpunku po gunpowder fantasy);
- postmodernizmem w fantastyce (od Johna Crowleya przez Neila Gaimana po Neala Stephensona i Jacka Dukaja);
- literaturoznawczymi, filmoznawczymi, groznawczymi, serialoznawczymi i komiksoznawczymi badaniami nad fantastyką;
- historii oraz korzeni gatunkowych fantastyki (francuska marveilleux, anglosaski realizm fantastyczny czy niemiecki romantyzm);
- konwencjonalnymi odnogami fantastyki (groza, horror, romans metafizyczny, magiczny realizm, historical fantasy itp.);
- retellingiem oraz fantastyką dziecięco-młodzieżową;
- polskimi i zachodnimi typologiami gatunków fantastycznych (czyli zarówno fantasy, science fiction, jak i fantastyka grozy, w tym horror, i podobnie dalej);
- problemem kanoniczności fantastyki i przewartościowania opozycji low i high fantasy;
- estetyką fantastyczną;
- fantastyką w badaniach teoretycznoliterackich i w filozofii;
- fantastyką w perspektywie nowych mediów;
- dyskursami zaangażowanymi w fantastyce: ekokrytyką, feminizmem, gender studies, afektywnością, postkolonializmem, krytyką neoliberalizmu i relacjami postzależnościowymi;
- aktywnością światotwórczą i fanowską w obszarze fantastyki (tworzenie encyklopedii, kompendiów, podręczników, atlasów, grafik koncepcyjnych itp.);
- fandomem i fantastycznymi społecznościami fanowskimi;
- problemami adaptacji (i gradaptacji) fantastyki w popkulturze.
Niezależnie od tego Organizatorów interesować będą referaty poświęcone następującym autorom fantastycznym (podobnie jak wyżej, będzie to zarówno fantasy, science fiction, jak i fantastyka grozy, w tym horror) – z zastrzeżeniem, że jest to lista otwarta, świadomie stroniąca od wprowadzania jakichkolwiek podziałów tematycznych i gatunkowych.