Narracje fantastyczne w literaturze i mediach


MINIONA -

Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4

Wobec niedawnej publikacji książki Piotra Stasiewicza Między światami. Intertekstualność i postmodernizm w literaturze fantasy (Białystok 2016), w najnowszych badaniach nad fantastyką wypełniła się kolejna z luk metodologicznych, powodowanych długotrwałym impasem w refleksji akademickiej poświęconej poetyce fantastycznej. Zwrot postmodernistyczny, choć zazwyczaj kojarzony z przewartościowywaniem prozy wysokiego realizmu, objął w niej także rozległe spectrum gatunków i konwencji fantastycznych – dzięki czemu możliwe staje się myślenie o postmodernie sensu largo, obejmującej swym zakresem nie tylko Podwójną wygraną jak nic Raymonda Federmana, ale także Troikę Stepana Chapmana czy też awangardowe powieści z Magowskiej serii “Uczta wyobraźni”.  Organizatorzy trzeciej konferencji z cyklu Światy poza światem, w tegorocznej odsłonie poświęconej Narracjom fantastycznym w literaturze i mediach  – zachęceni postępującą odnową refleksji akademickiej nad fantastyką i fantastycznością w Polsce – ogłaszają nabór abstraktów proponujących refleksję nad:

  • przemianami gatunkowymi w najnowszej fantastyce (od steampunkuclockpunku po gunpowder fantasy);
  • postmodernizmem w fantastyce (od Johna Crowleya przez Neila Gaimana po Neala Stephensona i Jacka Dukaja);
  • literaturoznawczymi, filmoznawczymi, groznawczymi, serialoznawczymi i komiksoznawczymi badaniami nad fantastyką;
  • historii oraz korzeni gatunkowych fantastyki (francuska marveilleux, anglosaski realizm fantastyczny czy niemiecki romantyzm);
  • konwencjonalnymi odnogami fantastyki (groza, horror, romans metafizyczny, magiczny realizm, historical fantasy itp.);
  • retellingiem oraz fantastyką dziecięco-młodzieżową;
  • polskimi i zachodnimi typologiami gatunków fantastycznych (czyli zarówno fantasy, science fiction, jak i fantastyka grozy, w tym horror, i podobnie dalej);
  • problemem kanoniczności fantastyki i przewartościowania opozycji low i high fantasy;
  • estetyką fantastyczną;
  • fantastyką w badaniach teoretycznoliterackich i w filozofii;
  • fantastyką w perspektywie nowych mediów;
  • dyskursami zaangażowanymi w fantastyce: ekokrytyką, feminizmem, gender studies, afektywnością, postkolonializmem, krytyką neoliberalizmu i relacjami postzależnościowymi;
  • aktywnością światotwórczą i fanowską w obszarze fantastyki (tworzenie encyklopedii, kompendiów, podręczników, atlasów, grafik koncepcyjnych itp.);
  • fandomem i fantastycznymi społecznościami fanowskimi;
  • problemami adaptacji (i gradaptacji) fantastyki w popkulturze.

Niezależnie od tego Organizatorów interesować będą referaty poświęcone następującym autorom fantastycznym (podobnie jak wyżej, będzie to zarówno fantasy, science fiction, jak i fantastyka grozy, w tym horror) – z zastrzeżeniem, że jest to lista otwarta, świadomie stroniąca od wpro­wadzania jakichkolwiek podziałów tematycznych i gatunkowych.






Źródło:  https://swiatypozaswiatem.wordpress.com/

Aktualizacja:  2017-03-31