Kultura Gier komputerowych 4: Krytyka i Metodologia


MINIONA -

Art Inkubator
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4

Serdecznie zapraszamy na czwartą edycję konferencji Kultura Gier Komputerowych, organizowaną przez Katedrę Mediów i Kultury Audiowizualnej Uniwersytetu Łódzkiego, która odbędzie się w dniach 29-30 czerwca 2017 w Art Inkubatorze (ul. Tymienieckiego 3, Łódź). W tym roku zdecydowaliśmy aby tematami przewodnimi obrad były Krytyka i Metodologia. Do nadsyłania zgłoszeń zachęcamy filologów, kulturoznawców, pedagogów, filozofów, medioznawców, socjologów, dziennikarzy, prawników i historyków.

Gościem specjalnym naszej konferencji będzie duński ludolog Jesper Juul (The Royal Danish Academy of Fine Arts - The School of Design).

Jest oczywiste, że metodologia stanowi podstawę każdej dyscypliny. Oczywistość ta wydaje się jednakże szczególnie istotna w kontekście groznawstwa, obszaru badawczego, który jest zarówno: nowy, jak i z istoty swojej interdyscyplinarny. W jaki sposób powinniśmy badać gry? Czy powinniśmy stosować metody znane z innych dziedzin humanistyki, czy też tworzyć własne metody? Co istotniejsze, w jaki sposób mamy współpracować i wymieniać poglądy, jeśli nasze metody są ze sobą niekompatybilne? Czy badanie gier (przedmiotów będących połączeniem kultury i technologii), nie powinno stać się najlepszą platformą porozumienia pomiędzy metodami nauk ścisłych i humanistycznych?

Co ciekawe (i w dużej mierze symptomatyczne), pytania, z którymi zmagają się akademicy znajdują swoje odzwierciedlenie w pytaniach zadawanych przez krytyków, dziennikarzy i felietonistów. W jaki sposób powinniśmy pisać o grach? Jak powinna wyglądać udana recenzja gry?

Wreszcie, jak badania akademickie powinny mieć się do tekstów popularnych? Czy akademicy powinni dążyć do wypracowania terminów, którymi mogliby posługiwać się krytycy? Czy krytycy powinni studiować teksty akademickie w poszukiwaniu nowych i użytecznych kategorii i idei?

Poniżej przedstawiamy listę przykładowych problemów, które chcielibyśmy poruszyć w czasie obrad:

- Czy istnieją metodologie charakterystyczne tylko dla groznawstwa?
- Jakie istniejące metodologie mogą zostać wykorzystane w badaniu gier?
- Jak odmienne paradygmaty humanistyki współistnieją w ramach groznawsta?
- W jaki sposób miałaby wyglądać modelowa wymiana idei między akademikami i dziennikarzami?
- Jaką funkcję mają recenzje gier?
- Czy tzw. “Let’s play” są zasadną formą krytyki?
- Od czasopism do Internetu - jak przebiegała historia i ewolucja dziennikarstwa growego?
- Twórca a ludolog - jak teorie projektowania gier mogą przydać się w groznawstwie?
- Zapomniane ścieżki - jakie metodologie nie są już praktykowane w groznawstwie i dlaczego?
- Jak formy dziennikarstwa growego wpływają na graczy i branżę (recenzje, solucje, vlogi).

Prosimy o zgłaszanie propozycji wystąpień konferencyjnych poprzez formularz on-line: https://goo.gl/forms/CrmWtv0i6E6QW49u1 do dnia 15 maja 2017r. wraz z abstraktami o objętości 300-500 słów. Informację o przyjęciu lub odrzuceniu zgłoszenia prześlemy najpóźniej 31 maja 2017r.

Opłata konferencyjna (pokrywająca koszty materiałów konferencyjnych, przerw kawowych oraz publikacji pozytywnie zrecenzowanych artykułów pokonferencyjnych w czasopiśmie Replay. The Polish Journal of Video Game Studies) wynosi 150 zł, należy ją uiścić do dnia 10.06.2017r.

Wszelkie zapytania prosimy kierować drogą mailową do sekretarza konferencji.

Przewodniczący rady naukowej:

dr Paweł Grabarczyk

Sekretarz konferencji

mgr Marcin M. Chojnacki
mchojnacki@uni.lodz.pl

Rada naukowa:

prof. dr hab. Piotr Sitarski
dr Maria B. Garda
mgr Dominika Staszenko
mgr Konrad Suprun






Aktualizacja:  2017-04-22 21:34:49