WCZESNONOWOŻYTNA MEDYCYNA, HISTORIA NATURALNA I FILOZOFIA PRZYRODY (XVI–XVIII W.): MIEJSCA SPOTKANIA, MIEJSCA KONFLIKTU
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4
http://www.ump.edu.pl/wydarzenia/wczesnonowozytna-medycyna-historia-naturalna-i-filozofia-przyrody-xvi-xviii-w-miejsca-spotkania-miejsca-konfliktu
Kiedy filozofia przyrody była bezsilna wobec zgłębianego przez nią świata, chętnie sięgała do poesis. Kiedy zaczęła się zmieniać i iść ręka w rękę z eksperymentalizmem, zmianie uległy także jej forma i język, w tym wykorzystywane gatunki epistemiczne oraz stosowane środki wyrazu. W 1648 roku Samuel Hartlib stwierdził explicite: „przez naukę rozumiemy określony korpus tak uporządkowanych pojęć, by umożliwiły one umysłowi człeka dostrzeżenie zasad wszystkich rzeczy”. Zaledwie czterdzieści lat później John Locke uznał natomiast, że „ani filozofia przyrody [ani historia naturalna] nigdy nie staną się nauką”.
Od czasów antycznych nauka o naturze, w tym medycyna, była zależna od filozofii. Już Galen wyjaśniał, quod optimus medicus sit quoque philosophus. Spekulatywność odgrywała wówczas ważniejszą rolę niż empiria w myśl założenia, że umiejętność praktyczna nigdy nie jest wiedzą. Wyraźna zmiana nastąpiła w XVII wieku, kiedy zaczęto podkreślać znaczenie obserwacji, doświadczenia, klasyfikacji, eksperymentowania, tworzenia nowych systemów opartych na logicznym porządku faktów empirycznych i eksperymentów a nie przypuszczeniach. Nowa filozofia miała stać się użyteczna, przeprowadzane eksperymenty miały przynosić aplikowalne (praktycznie) wyniki oraz takie, które rzuciłyby nowe światło na naturę in genere. Nieustanne przenikanie się rzemiosła i nauki, techne i filozofii sprawiały, że do filozofii przyrody zaczęto wprowadzać nowe odkrycia m.in. z pola jatrofizyki, jatrochemii oraz mechaniki. Gdzie w nowym przyrodoznawstwie znalazło się miejsce dla historii naturalnej, niebędącej przecież ani rzemiosłem, ani profesją? W jaki sposób postępował mariaż studiów nad naturą z naukami tajemnymi oraz teologią? Jaką rolę odgrywała medicina, quod est ars et scientia, bazująca na indywidualnym doświadczeniu oraz syngularnej obserwacji? Ponieważ dla lekarzy, botaników i innych curieusi częstokroć nie było miejsca w takich towarzystwach naukowych jak Académie des Sciences i Royal Society, zakładali oni własne organizacje, w których kultywowali niezależnie studia nad naturą, oraz powoływali do życia własne uczone gazety.
Zainicjonowana w trakcie konferencji debata określi aktualny stan prowadzonych w Polsce badań nad historią wczesnonowożytnych rei naturali. Rozpoznanie miejsc spotkania i miejsc konfliktu różnych obszarów filozofii przyrody, historii naturalnej i medycyny w XVI–XVIII stuleciu pozwoli także uchwycić genezę współczesnego przyrodoznawstwa i biomedycyny oraz charakter zmiennych relacji między przyrodą a człowiekiem.
Do udziału w konferencji zapraszamy przedstawicieli nauk humanistycznych i społecznych, m.in. historyków filozofii, historyków nauki (m.in. medycyny, biologii, geologii, botaniki), historyków kultury i edukacji, historyków sztuki (m.in. muzealnictwa, kolekcjonerstwa, ilustracji naukowej), historyków literatury, a także badaczy podejmujących zagadnienia z zakresu socjologii i antropologii wiedzy. Zapraszamy także przedstawicieli nauk przyrodniczych i medycznych.
Proponowane zagadnienia:
- medycyna odrodzenia, baroku, oświecenia oraz jej związki z filozofią przyrody i historią naturalną;
- przedmioty oraz praktyki wczesnonowożytnej medycyny, filozofii przyrody i historii naturalnej;
- media, metody oraz narzędzia zbierania i komunikowania wiedzy o naturze (np. zielniki, traktaty, atlasy, czasopisma uczone, ogrody, kolekcje, gabinety osobliwości);
- aktorzy indywidualni i zbiorowi, prywatni i publiczni zaangażowani w wytwarzanie wiedzy o naturze, m.in. uczeni i curieusi, towarzystwa naukowe, uniwersytety, sieci korespondentów, podróżnicy;
- główne koncepty wyjaśniające związki człowieka z naturą, m.in. fizykoteologia (1650–1750), jatronauki, alchemia, magia naturalis;
- historia wczesnonowożytnych gatunków (genre) epistemicznych stosowanych w obrębie medycyny, filozofii przyrody i historii naturalnej (np. studium przypadku, obserwacja, komentarz, recepta, opis, lista, notatka, ilustracja, tabela, schemat klasyfikacyjny);
- wczensonowożytne medycyna, filozofia przyrody i historia naturalna między empiryzmem a erudycjonizmem;
- wiedza lokalna a wiedza uniwersalna o naturze.
Zapraszamy do przesyłania zgłoszeń indywidualnych (wystąpienia dwudziestominutowe lub postery) oraz paneli tematycznych składających się z trzech wystąpień powiązanych tematycznie (panel półtoragodzinny) w terminie do 15 września 2017 r.
Wymogi formalne:
Poster
Wymiar posteru: A0 (841×1189 mm), wydruk pionowy, papier matowy, optymalna gramatura do 180 g/m2.
Autorzy drukują poster we własnym zakresie i dostarczają go podczas rejestracji.
Mocowanie będzie dostępne na miejscu. Posterom zostanie przydzielony numer porządkowy. Plakat będzie wywieszony przez cały czas trwania konferencji. Tytuły i abstrakty wszystkich prezentowanych posterów zostaną wydrukowane w książce abstraktów oraz będą dostępne dla uczestników konferencji.
Czas prezentacji ustnej w trakcie sesji posterowej: do 5 minut
Referat indywidualny
Czas trwania referatu: do 20 minut
Panel
Trzy powiązane ze sobą tematycznie referaty.
Liczba uczestników: 3 lub 4 (jeśli moderator/organizator nie wygłasza referatu)
Czas trwania panelu: 60 min referaty + 30 min dyskusja
Czas trwania indywidualnego referatu: do 20 min lub zgodnie z ustaleniami organizatora
Opłata konferencyjna:
Opłata konferencyjna wynosi 250 zł.
Opłatę prosimy wpłacać w terminie do 15 października 2017 r. na konto:
Citibank Handlowy w Warszawie S.A., Oddział w Poznaniu
56 1030 1247 0000 0000 4771 8000
Uniwersytet Medyczny w Poznaniu, ul. Fredry 10, 61-701 Poznań
Tytułem: „HistMed” [proszę także podać swoje nazwisko]
Zgromadzone środki pokryją zarówno bezpośrednie koszty organizacyjne (m.in. materiały konferencyjne, książka abstraktów, przerwy kawowe i obiadowe), jak i przygotowanie materiałów do publikacji.
Materiały zostaną opublikowane w drugiej połowie 2018 roku. Warunkiem przyjęcia artykułu do druku jest uzyskanie dwóch pozytywnych recenzji. Wymogi redakcyjne odnośnie do przygotowywania artykułów naukowych na bazie zaprezentowanych wystąpień zostaną przesłane w kolejnym komunikacie po zamknięciu listy referentów.
Dojazd i zakwaterowanie uczestnicy pokrywają we własnym zakresie.
Komitet naukowy
PROF. DR HAB. KRZYSZTOF BRZECHCZYN
Instytut Filozofii UAM, Prezes Zarządu Polskiego Towarzystwa Filozoficznego, o/Poznań
DR MATEUSZ FALKOWSKI
Instytut Kultury UJ, Prezes Zarządu Fundacji na Rzecz Myślenia
PROF. DR HAB. ADAM GRZELIŃSKI
Instytut Filozofii UMK
DR HAB. RYSZARD GRYGLEWSKI, PROF. UJ
Katedra Historii Medycyny, Collegium Medicum UJ
DR HAB. JAROMIR JESZKE, PROF. PAN
Instytut Historii Nauki PAN
DR HAB. ANITA MAGOWSKA, PROF. UMP
KZHNM UMP, Prezes Zarządu Polskiego Towarzystwa Historii Nauk Medycznych
PROF. DR HAB. KRZYSZTOF MIKULSKI
Instytut Historii i Archiwistyki UMK, Prezes Zarządu Polskiego Towarzystwa Historycznego
PROF. DR HAB. N. MED. WOJCIECH NOSZCZYK
Warszawski Uniwersytet Medyczny
PROF. DR HAB. BOŻENA PŁONKA-SYROKA
Zakład Humanistycznych Nauk Wydziału Farmaceutycznego, UMWr
PROF. DR HAB. N. MED. JANUSZ SKALSKI
Oddział Kardiochirurgii i Intensywnej Opieki Kardiochirurgicznej, Collegium Medicum UJ
DR HAB. ADAM SZARSZEWSKI
Zakład Historii i Filozofii Nauk Medycznych, GUMed
PROF. DR HAB. ALICJA ZEMANEK
Instytut Botaniki, Ogród Botaniczny UJ
Komitet organizacyjny
DR KATARZYNA PĘKACKA-FALKOWSKA
MGR PIOTR SKALSKI
INŻ. EWA WOJTASZEK
Katedra i Zakład Historii Nauk Medycznym UMP
Patronaty honorowe
Dziekan WL I UMP prof. dr hab. n. med. Ewa Wender-Ożegowska
Polskie Towarzystwo Filozoficzne o/Poznań
Polskie Towarzystwo Historii Nauk Medycznych
Polskie Towarzystwo Historyczne
CFP i formularz zgloszeniowy do pobrania
www.ump.edu.pl/wydarzenia/wczesnonowozytna-medycyna-historia-naturalna-i-filozofia-przyrody-xvi-xviii-w-miejsca-spotkania-miejsca-konfliktu