Dziennikarz, mediaworker czy influencer? O problemach dziennikarskiej profesji w mediach zdigitalizowanych
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4
W dniach 28-29 września 2017 roku na Wydziale Prawa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu odbędzie się interdyscyplinarna konferencja naukowa i debata poświęcona nowym formom dziennikarstwa, a także konsekwencjom pojawiania się i ekspansji owych form dla dziennikarstwa tradycyjnego oraz szerzej – społecznej kondycji mediów i struktury dyskursów medialnych.
Wiele mówi się o kryzysie dziennikarstwa współczesnego. Kryzys ów to nie tylko dysfunkcje dziennikarskiej profesji czy systemów medialnych, to także kryzys tożsamościowy – kryzys delimitacji. Tradycyjne granice dziennikarskiej profesji atakowane są z rozmaitych stron – nie jest jasna granica między dziennikarstwem a rozrywką (infotaimnent), dziennikarstwem a branżami komunikacji wizerunkowej (public relations), a nawet dziennikarstwem a polityką (czy media stają się aktorami na scenie politycznej?). Wszystkie te zagadnienia będą pozostawały w polu naszych zainteresowań podczas obrad konferencyjnych. To jednak, co będzie interesowało nas najbardziej, to kwestia relacji między dziennikarstwem tradycyjnym (mainstreamowym?) a tzw. dziennikarstwem internetowym/dziennikarstwem w Internecie/dziennikarstwem zdigitalizowanym oraz aktywnościami paradziennikarskim, realizowanymi w sieci.
Wśród proponowanych zagadnień znaleźć się mogą następujące:
· Kondycja współczesnego dziennikarstwa
· Etyczne aspekty zmian w dziennikarstwie współczesnym
· Dyskursy mediów zdygitalizowanych
· Media współczesne a kultura popularna
· Znak/obraz/tekst w Internecie
· Blogowanie i vlogowanie jako „nowe formy dziennikarstwa”
· Fake newsy
· Dziennikarstwo i dziennikarze w mediach społecznościowych
· Digital media
· Współczesne dziennikarstwo a komunikacja wizerunkowa (public relations, reklama natywna, personal branding)
· Dziennikarstwo jako profesja (dziennikarze, mediaworker czy influencer?)