X Międzydyscyplinarna Konferencja Doktorantów Uniwersytetu Szczecińskiego - Panel Pedagogiczny pt. Okazje edukacyjne i przestrzenie ich kreowania


MINIONA -

Uniwersytet Szczeciński, Service Inter-Lab Centrum Transferu Wiedzy i Innowacji dla Sektora Usług
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4

Uczelniana Rada Samorządu Doktorantów Uniwersytetu Szczecińskiego ma zaszczyt zaprosić Państwa na X Międzydyscyplinarną Konferencję Doktorantów Uniwersytetu Szczecińskiego, która odbędzie się w dniach 20-21 października 2017 r. na Uniwersytecie Szczecińskim.

MKDUS to międzydyscyplinarna konferencja skupiająca początkujących badaczy zajmujących się różnymi dyscyplinami naukowymi z Uniwersytetu Szczecińskiego oraz innych ośrodków uniwersyteckich. Udział w MKDUS stanowi znakomitą okazję do integracji doktorantów różnych dyscyplin, wymiany dokonań i poglądów. Ponadto, wspólne obrady umożliwiają uczestnikom nawiązywanie nowych kontaktów i zacieśnianie współpracy międzyuczelnianej.

Podczas Konferencji planowane są różnorodne panele.

PANEL PEDAGOGICZNY pt. "Okazje edukacyjne i przestrzenie ich kreowania"

Wobec współczesnej edukacji stawia się wiele różnorodnych i często sprzecznych oczekiwań, z których większość zderza się z realiami życia codziennego. W atmosferze „podawania” i „przekazywania” wiedzy gubi się idea pielęgnacji twórczego i krytycznego myślenia. Oryginalność, kreatywne myślenie oraz poszukiwanie niekonwencjonalnych rozwiązań wydają się „nierentowne” we współczesnym świecie. Można za Kazimierzem Denkiem opisać współczesną edukację jako statek, którego kapitan nie zna docelowego portu, nie ma kontroli nad sterem, a może wysiadł na ląd, a statek dryfuje bez sternika (Denek 2010). Czy taka edukacja będąca jedynie odpowiedzią na neoliberalne „zapotrzebowanie” jest naszym celem – naszym marzeniem? Czy pojawiły się nowe idee edukacyjne, które można porównać do „kipiących targowisk” (Łukaszewicz 2012) - miejsc „przekraczania siebie”, które wykorzystują wszystkie nadarzające się okazje edukacyjne? Nie chcemy zamykać edukacji tylko do szkoły i instytucji oświatowych. Jesteśmy zainteresowani okazjami w których człowiek może przekraczać siebie. Termin ,,okazje edukacyjne” jest kojarzony z projektem Wrocławska Szkoła Przyszłości, będącym przykładem alternatywnej i globalnej koncepcji szkoły przyszłości na gruncie polskim, a także z osobą Ryszarda Macieja Łukaszewicza. Odnosi się do gromadzenia przez człowieka doświadczeń, poprzez aktywny kontakt z najbliższym otoczeniem, oparty na oryginalności, przełamywaniu stereotypowego myślenia, dostrzeganiu nowych możliwości i niekonwencjonalnych rozwiązań. Okazja edukacyjna wciąga uczestników, angażuje ich pomysłowość, cierpliwość i odporność na przeszkody, bywa, że pasjonuje i wzrusza (Łukaszewicz 1994, s. 16).
Celem Panelu Pedagogicznego X Międzydyscyplinarnej Konferencji Doktorantów
Uniwersytetu Szczecińskiego jest próba poszukiwania odpowiedzi na pytania o kondycję
współczesnej edukacji, o wszystkie dostępne okazje edukacyjne, w tym także o te
niewykorzystane czy zaprzepaszczone szanse. Zapraszamy do rozważań teoretycznych i
dzielenia się codzienną praktyką pedagogiczną z perspektywy kategorii okazji
edukacyjnych.

Projektowanie okazji znaczy: prowokować – oferować – wybierać. Projektowanie
okazji edukacyjnych traktowane jest jako metoda/metametoda i stanowi syntetyczną,
zgeneralizowaną formę odpowiedzi na pryncypialne pytanie w kontekście
etymologicznego rozumienia edukacji, odpowiedzi na pytanie; jak sprzyjać wydobywaniu na
jaw tego, co w człowieku ukryte, ale jego własne? (Łukaszewicz 2010, s. 101).
Wychodząc od słów profesora Ryszarda M. Łukaszewicza pragniemy zachęcić do
szerszego spojrzenia na to zagadnienie, do dostrzeżenia okazji edukacyjnych w różnych
przestrzeniach naszego życia. Tymi przestrzeniami mogą być zarówno te fizyczne (klasa,
boisko, podwórko etc.), jak i te mentalne, filozoficzne czy społeczne (również i te w
przestrzeni wirtualnej). Poszukiwanie tych przestrzeni podajemy pod Państwa rozwagę.
Wspólnie spróbujmy odnaleźć, opisać, przeanalizować i zinterpretować nowe okazje
edukacyjne.
Proponujemy następujące obszary tematyczne:
1. Szkoła jako miejsce uczenia się rozpoznawania i kreowania okazji edukacyjnych.
2. Uczeń jako podmiot okazji edukacyjnych.
3. Okazja edukacyjna jako szansa próbowania siebie i świata.
4. Niewykorzystane szanse w edukacji.
5. Kreowanie okazji edukacyjnych w środowisku pozaszkolnym.
6. Możliwość czy konieczność kreowania okazji edukacyjnych?

Opłata konferencyjna obejmuje udział w sesji, materiały konferencyjne oraz
publikację artykułu w monografii pokonferencyjnej. Zapraszamy również do uczestnictwa w
sesji posterowej. Koszt udziału w konferencji wynosi:
❖ 250 złotych – w terminie do 14.09.2017 roku.
❖ 300 złotych – w terminie 15.09-06.10.2017 roku.
Na zgłoszenia czekamy do 01.09.2017 r.
Więcej szczegółów na:
facebook.com/mkdus
www.mkdus.com.pl
mkduspedagogika@whus.pl






Źródło:  www.mkdus.com.pl

Aktualizacja:  2017-08-01 12:17:37