Media-Dziennikarstwo-Muzyka
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4
Zgodnie z rodzącą się sukcesywnie tradycją, zapoczątkowaną w 2015 roku w Szczecinie w postaci I Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej zatytułowanej „Media – Dziennikarstwo – Muzyka”, zainicjowanej przez Zakład Mediów i Komunikowania Instytutu Polonistyki i Kulturoznawstwa Uniwersytetu Szczecińskiego oraz Europejskie Obserwatorium Dziennikarskie (edycja polska), zapraszamy do udziału w jej kolejnej – trzeciej już odsłonie. Tym razem będzie ona dotyczyła problematyki prezentacji różnych gatunków muzyki popularnej (ale nie tylko) w mediach masowych XX. i XXI w. W bieżącym roku organizatorzy chcieliby zwrócić szczególną uwagę na relacje pomiędzy miejscem w środkach masowego przekazu i komunikacji masowej muzyki zagranicznej i polskiej. Naturalnie nie ograniczają tym samym tematów wystąpień wyłącznie do jednej problematyki – na kolejne szczecińskie spotkanie naukowców zajmujących się relacjami pomiędzy mediami, dziennikarstwem a muzyką, organizatorzy zapraszają serdecznie wszystkich, którzy pragną wnieść nowe refleksje natury historycznej, politologicznej, socjologicznej, filologicznej, kulturoznawczej czy muzykologicznej, a więc przedstawicieli różnych dyscyplin naukowych (społecznych, humanistycznych, ekonomicznych i artystycznych).
Kontynuując pierwotną formułę i uwzględniając temat wiodący tegorocznej edycji Konferencji, zachęcamy do nadsyłania zgłoszeń referatów poruszających takie zagadnienia jak:
· Dziennikarstwo muzyczne w Polsce – historia, teraźniejszość i perspektywy rozwoju;
· Rynek mediów muzycznych w Polsce – w odniesieniu do różnych rodzajów, gatunków, stylów i nurtów muzycznych;
· Dziennikarstwo i media muzyczne jako nowy obszar badań w obrębie nauk o mediach i komunikacji społecznej;
· Ewolucja przekazu muzycznego (od Jubala do multimedialności);
· Wpływ przemysłu muzycznego (fonograficznego), promocji, reklamy i PR na muzykę i jej odbiór w XX i XXI. wieku;
· Muzyka a kultura i społeczeństwo;
· Rola mediów klasycznych i nowych w upowszechnianiu muzyki;
· Klasyka – jazz – rock – folk – pop, czyli różnorodność genologiczna współczesnej muzyki;
· Język wypowiedzi artystycznych przed i po 1989 rokiem
a także:
· Muzyka zachodnia w prasie, radiu, telewizji w dobie PRL-u.
· Różnorodność gatunków muzyki popularnej i klasycznej w polskich mediach po 1989 r. (prasa, radio, TV, internet);
· Relacje pomiędzy miejscem przeznaczanym dla polskich i zagranicznych wykonawców w mediach w XX i XXI w.
· Inspiracje, wzory i transponowanie muzyki Zachodu do twórczości krajowych artystów;
· Festiwale muzyczne w Polsce po 1989 r. jako przestrzeń do wymiany doświadczeń między wykonawcami zagranicznymi i krajowymi;
· Rynek wydawniczy wobec głównych nurtów i wykonawców muzyki rozrywkowej (i nie tylko);
· Edukacja i kultura muzyczna w Polsce;
· Rola krytyki muzycznej w badaniach nad dimm (stare i nowe media);
· Dziennikarstwo muzyczne a kultura fanowska (relacje).