II OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA NAUKOWA MIĘDZY EKSKLUZJĄ A INKLUZJĄ W EDUKACJI RELIGIJNEJ. RELIGIA JAKO DYLEMAT EDUKACJI - TEORIA I PRAKTYKA


MINIONA -

Ewangelikalna Wyższa Szkoła Teologiczna we Wrocławiu
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4

Jürgen Habermas w swojej koncepcji społeczeństwa postsekularnego zwraca uwagę na trzy niezbywalne warunki racjonalnego i konstruktywnego uobecniania religii monoteistycznych w sferze publicznej. Po pierwsze - powinny one zaakceptować zjawisko pluralizmu religijnego. Po drugie – powinny dostosować się do autorytetu nauk, gdyż to one posiadają społeczny monopol na wiedzę o świecie. I wreszcie - powinny uznać przesłanki państwa konstytucyjnego, opartego na moralności świeckiej. Bez tych aktów samoograniczenia, zdaniem filozofa, monoteizmy w zmodernizowanym społeczeństwie zawierać będą w sobie, niestety, destrukcyjny potencjał.

Konstatacja ta wydaje się trafnie określać główne problemy współczesnej tzw. edukacji religijnej. Każda z trzech wskazanych przesłanek ujawnia istotne źródło kontrowersji, jakie towarzyszą sporom o  jej miejsce i rolę w sferze publicznej. Edukacji tej zarzuca się z jednej strony – stosowanie niedopuszczalnych w dobie pluralizmu narzędzi politycznej i etycznej opresji, z drugiej – reprodukcji
i transmisji nienaukowej wersji rzeczywistości, a z trzeciej – ignorowanie lub deprecjonowanie idei państwa świeckiego, jako kierującego się niedostatecznie wysokimi standardami moralnymi.

Czy, a jeśli tak, to dlaczego lub w jakim zakresie diagnoza ta jest trafna? W jaki sposób należałoby rysować pole problemowe dla nauk o edukacji tego typu? Czy powinno się mówić o edukacji religijnej czy raczej o edukacji do religii? Czym jest i czym może być współczesna pedagogika religii?
W jakim stopniu ponowoczesność egzekwuje, a w jakim ogranicza transgresyjny i interdyscyplinarny charakter pedagogiki religii? Czy, a jeśli tak, to w jaki sposób i w jakim zakresie słowa Leszka Kołakowskiego, że ,,wiara jest prawomocna i niewiara jest prawomocna i obie są kulturze potrzebne” znajdują swoje przełożenie na współczesne teorie i praktyki związane z szeroko rozumianą edukacją?

Namysł nad powyższą problematyką stanowi przedmiot II edycji Ogólnopolskiej Konferencji Między ekskluzją a inkluzją w edukacji religijnej, która odbędzie się w dniu 8 - 9 grudnia (piątek/sobota) 2017r.
we Wrocławiu.

Celem konferencji będzie prezentacja teoretycznej i praktycznej refleksji w powyższym zakresie. Do dyskusji zapraszamy badaczki i badaczy podejmujących problematykę religii i edukacji
sposób trans- i interdyscyplinarny w ramach m.in. religioznawstwa, teologii, filozofii, pedagogiki, psychologii, socjologii, antropologii kultury, naukach o prawie, naukach politycznych i literaturoznawstwie. W dyskusji nie powinno również zabraknąć głosu praktyków tego obszaru społecznych działań i organizacji.

 

Do refleksji proponujemy następujące obszary problemowe:

 

·         Religia i edukacja religijna we współczesnym społeczeństwie postsekularnym

·         Postsekularne koncepcje religii a edukacja

·         Filozoficzne, teologiczne, religioznawcze, socjologiczne, psychologiczne, politologiczne, literaturoznawcze inspiracje dla pedagogiki religii

·         Problem religii czy problem z religią – społeczne, etyczne, prawne wyzwania dla edukacji

·         Edukacja religijna a edukacja do religii – teoria i praktyka międzykulturowości
i międzyreligijności

·         Tożsamość, pola problemowe, możliwości badawcze pedagogiki religii

·         Religia jako ideologia – wyzwania edukacyjne

·         Współczesna pedagogika religii w praktyce i badaniach empirycznych

·         Ekskluzja versus inkluzja w ujęciu filozofii, teologii, socjologii, pedagogiki i psychologii religii

·         Święta Księga jako tekst kultury a edukacja

·         Hermeneutyczne i krytyczne odczytania tekstów religijnych a edukacja

Terminarz:

·         przesłanie karty zgłoszenia (z abstraktem – max. 1000 znaków ze spacjami): do 20.11. 2017 r.

Zgłoszenia (na formularzu dostępnym na stronie www) prosimy kierować na adres e-mail: pedagogikareligii@gmail.com

 

·         opłata konferencyjna (po otrzymaniu mailowego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia): do 24.11.2017r.

 

wpłaty na konto: BZWBK SA IV o/Wrocław 97 1090 2503 0000 0001 1093 9538

(Uniwersytet Wrocławski, pl. Uniwersytecki 1, 50-137 Wrocław) z dopiskiem: „EKSKLUZJA INKLUZJA W EDUKACJI RELIGIJNEJ 2017” oraz imieniem i nazwiskiem uczestniczki/uczestnika

 

UWAGA! FAKTURA Z TYTUŁU OPŁATY KONFERENCYJNEJ ZOSTANIE WYSTAWIONA NA ADRES PODANY
W FORMULARZU ZGŁOSZENIA

 

Opłaty konferencyjne:

380 PLN (uczestnik - udział aktywny);

300 PLN (studenci i doktoranci - udział aktywny);

150 PLN (udział bierny – bez referatu, z certyfikatem uczestnictwa);

 

Opłata obejmuje: udział w obradach, obiad, przerwy kawowe, materiały konferencyjne oraz publikację artykułu (opracowanego według wskazówek redakcyjnych, nadesłanego w wyznaczonym terminie oraz po uzyskaniu pozytywnej recenzji,) w czasopiśmie „Forum Pedagogiczne” w 2018 lub 2019 r.

 

·         przesłanie tekstu wystąpienia (zgodnego z zasadami opisanymi w komunikacie konferencyjnym):
do 11.02.2018 r.

 

kontakt:

dr Monika Humeniuk

tel.791270216






Źródło:  http://www.pedagogika.uni.wroc.pl/?p=12481

Aktualizacja:  2017-10-14