Poetyki pamięci
„Pamięć jako kategoria transdyscyplinarna okazuje się zatem doskonałym pomostem pomiędzy dyskursem historycznym i literackim, zapewne głównie ze względu na indywidualny, prywatny charakter. Domeną literatury jest przecież pamięć jednostkowa, migawkowa, zawodna, a nie zobiektywizowana wizja historii” – pisze Elżbieta Rybicka w artykule Miejsce, pamięć, literatura. Współczesne poetyki pamięci problematyzują złożone spectrum zjawisk literatury i kultury, poczynając od powieści historycznej w optyce tzw. nowego historyzmu (i jego aktualnych odczytań), przez literaturę świadectwa i posttraumatyczną, a kończąc na rozlicznych inspiracjach klasycznymi mnemotechnikami, kulminującymi niekiedy w postmodernistyczne wizje rodem z Memoranda Jeffreya Forda albo cyklu Aegipt Johna Crowleya. Pamięć pozostaje – zwłaszcza, jak się wydaje, w dobie postprawdy – gwarantem tożsamościowej prawomocności świadectwa, także dziennikarskiego i reporterskiego, stającego przed niełatwym wyborem między sumiennym świadczeniem o zastanych faktach a potrzebą ich fikcjonalizacji dla potrzeb czytelniczych. Pamięć wreszcie jest także miejscem i to szczególnym, bowiem stwarzającym przestrzeń do spotkań różnych czasów, różnych etnosów, różnych doświadczeń i różnych tożsamości. Mając na uwadze wszystkie te głosy, rozproszone w dyskursach kształtujących ponowoczesną świadomość kulturową, Organizatorzy konferencji Poetyki pamięci szczególnie, choć niewyłącznie, zachęcać będą do podjęcia refleksji nad:
· miejscami pamięci (archiwa, pomniki, organizacje);
· postpamięć i przepracowywanie traumy;
· dyskursy pamięci;
· pamięć w tekstach kultury - literatura, film, seriale, komiks, gry wideo;
· pamięć zbiorowa, społeczna i jednostkowa;
· niepamięć (amnezja, anamneza, wyparcie, manipulacja faktami);
· pamięć miejsc (widmontologia);
· wspomnienia i narracje wspomnieniowe (intymistyka, dzienniki, pamiętniki etc.);
· kulturowe praktyki zapominania i przypominania;
· mnemotechniki;
· pamięć protetyczna;
· wizualizacje pamięci historycznej (bractwa rycerskie, grupy rekonstrukcyjne);
· pamięć a czas: memorabilia chlubne i niechlubne (np. militarne, ale też np. po seryjnych mordercach);
· biografie i autobiografie;
· pamięć a rytuał
Niezależnie przyjmowane będą również studia szczegółowe (case studies) nad reprezentacjami różnych zjawisk kulturowych z wykorzystaniem wybranej metodologii mono- lub interdyscyplinarnej.
Ostateczny termin nadsyłania abstraktów na adres poetyki.pamieci@gmail.com mija 28 lutego 2018 roku. Na podany adres prosimy przesłać dokument w formacie edytowalnym (.doc, .docx, .rtf), zatytułowany wg schematu „Imię Nazwisko, Tytuł referatu” i zawierający:
- abstrakt (max. 600 słów);
- notę biograficzną (max. 80 słów), zawierającą aktualną afiliację, tytuł naukowy oraz profil badawczy
- numer telefonu oraz korespondencyjny email.