100xpropaganda


MINIONA -

Patio ASP
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4

­Szanowni Państwo,

Akademia Sztuk Pięknych i PAN Biblioteka Gdańska organizują 23 listopada 2018 sympozjum pt. 100 × propaganda.

 

Tematyka sympozjum skierowana jest do wszystkich badaczy oraz projektantów zajmujących się propagandą z perspektywy lingwistycznej, kulturoznawczej, historycznej, artystycznej i socjologicznej. Wydarzeniu towarzyszyć będzie wystawa prezentowana w przestrzeni auli ASP w Gdańsku, ukazująca propagandę w plakacie na przestrzeni 100 lat.

Oprócz prac z Pracowni Dokumentów Życia Społecznego PAN Biblioteki Gdańskiej, na wystawie zostaną udostępnione współczesne prace studentów i dydaktyków z wybranych pracowni Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Prezentowane prace obejmą plakaty z okresu I wojny światowej, wojny polsko-bolszewickiej, dwudziestolecia międzywojennego, II wojny światowej, PRL oraz współczesności. Sympozjum pod tym samym tytułem, zsynchronizowane będzie z finisażem wystawy.

Słowo propaganda pojawiło się w języku w pierwszej połowie XVII w. Papież Grzegorz XV powołał Congregatio de Propaganda Fide – Kongregację Propagandy Wiary. Do XX wieku słowo „propaganda” miało dość neutralny wydźwięk i było rzadko używane. Neutralność zatraciło całkowicie wraz z pierwszą wojną światową. Na potrzeby machiny wojennej zatrudniono sztaby ludzi, których zadaniem było tworzyć teksty i obrazy ukierunkowujące nastroje i emocje społeczne zgodnie z wolą rządów. Przy pomocy słów – mówiono – wygrywa się wojnę i sprzedaje mydło, skłania się ludzi do czynu albo powstrzymuje się ich od działania. Jedynie koszty – głosił specjalista od reklamy w latach 20. – ograniczają dostawę opinii publicznej na dowolne miejsce i na dowolny temat. Po kolejnej wojnie w krajach demokratycznych unikano słowa „propaganda”, które zaczęto kojarzyć z krajami totalitarnymi – ZSRR i Niemcami nazistowskimi.

W latach 80. amerykańska krytyk sztuki Lucy Lipprad proponowała „odczarować” słowo propaganda i stworzyć jak­ sama napisała „good propaganda” – such a good propaganda could be what art should be – a provocation, a new way of seeing and thinking about what goes on around us. Hasło dobrej propagandy nie zostało szerzej podchwycone, a pytanie, czy propaganda w szczególności polityczna możebyć w ogóle dobra, pozostaje aktualne. To jak i wiele innych pytań proponują zadać sobie organizatorzy.

 

Punktem wyjścia referatów mogą być następujące problemy:

– jeśli celem propagandy jest przekonanie kogoś do czegoś, jak to się odbywa?

– jakie środki językowe i wizualne wykorzystuje propaganda?

– formy przekazu – tekst, obraz, rytuał, architektura, dźwięk

– zadania propagandy – zaspokajanie potrzeb społeczeństwa, kontrola czy redukcja zachowań dewiacyjnych

Na Państwa abstrakty czekamy do końca maja 2018.

 

Serdecznie zapraszamy Państwa do udziału.

 

 

 

 

rada programowa sympozjum

prof. dr hab. Grażyna Borkowska

dr Zofia Tylewska-Ostrowska

prof. Sławomir Witkowski

dr hab. Grzegorz Protasiuk

 

komitet organizacyjny sympozjum

Aneta Kwiatkowska

dr Anna Walczak

Emilia Wernicka

Wanda Pętlicka

 

kuratorzy wystawy:

dr Adam Świerżewski

Aneta Kwiatkowska

Emilia Wernicka

 

kontakt:

adam.swierzewski@asp.gda.pl

a.kwiatkowska@bgpan.gda.pl

emilia.wernicka@asp.gda.pl






Aktualizacja:  2018-03-21