Ars epistolandi. Listy dawniej i dziś
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4
List wpisuje się w szeroką tradycję ars epistolandi, zakorzenioną w kulturze od starożytności i do dziś żywo obecną, a równocześnie wymyka się wszelkim sztywnym klasyfikacjom ze względu na różnorodność form i funkcji, a także na rolę, jaką pełni w portretowaniu autora oraz adresata. Jego treść, obejmująca zarówno informacje przekazywane bezpośrednio przez podmiot, jak i ukryte w „warstwie głębokiej” tekstu, każdorazowo stanowią dla interpretatora wielkie wyzwanie ze względu na komunikacyjną złożoność przekazu jako wypowiedzi podmiotowej oraz na jego szeroki kontekst przedmiotowy (historyczno-społeczny, biograficzny, genologiczny, estetyczny i intertekstualny, kształtujący recepcję osoby i dzieła, wreszcie – literacki; wyliczenie to nie wyczerpuje oczywiście możliwych pól odniesienia).
Rozpatrywany w tym ujęciu list staje się niemal „królewską drogą” do poznania świata wewnętrznego podmiotu, lecz jednocześnie, ze względu na swą złożoność i niejednoznaczny status, prowokuje do stawiania trudnych pytań (o naturę listu, o możliwości, a także o granice jego rozumienia i poznawania czy też metody badawcze) oraz do rozstrzygania niełatwych dylematów (chociażby natury etycznej). Organizatorów konferencji interesować będą stąd przede wszystkim (ale niewyłącznie)następujące tematy badawcze:
· metodologie badań epistolograficznych;
· epistolografia cyfrowa (emaile, smsy, komunikatory, blogi, vlogi etc.);
· recepcja Teorii listu Stefanii Skwarczyńskiej (kategorie i podziały z perspektywy współczesnej);
· nowe ujęcia epistolografii (list jako materiał badawczy dla literaturoznawcy, historyka, psychologa, pedagoga, socjologa, kulturoznawcy etc.);
· sztuka pisania listów;
· powieści w listach (np. Listy perskie, Nowa Heloiza,Niebezpieczne związkiczy Dracula);
· fikcyjna epistolografia;
· analizy i interpretacje pojedynczych listów lub bloków korespondencyjnych;
· kultura korespondencyjna w danym czasie/literaturze (konteksty społeczne, kulturowe, historyczne);
· miejsce i rola listowników w rozwoju epistolografii;
· paradoksy listu jako gatunku;
· autokreacja w listach;
· list jako obraz świata wewnętrznego i zapis egzystencji;
· listy mówione;
· listy otwarte;
· listy miłosne;
· listy więzienne i obozowe;
· listy samobójcze, pożegnalne i ostatnie wole;
· listy z pogróżkami, szantaże, okupy, listy seryjnych morderców (Kuba Rozpruwacz, Zodiak etc.);
· anonimy i donosy.