I ogólnopolską konferencję „Etnografia i szkoła”. 25 lat później
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4
Przesłanki konferencji
Dwadzieścia pięć lat temu w roku 1993 ukazała się książka „Etnografia i szkoła”, autorstwa Ireneusza Kaweckiego wydana nakładem Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Łodzi. Praca osadzona była, na wzór publikacji P. Woods’a, M. Hammersley’a, czy też S. Delamont w nurcie interakcjonizmu symbolicznego po raz pierwszy w Polsce przeniesionego na grunt Pedagogiki.
Następne lata przyniosły szereg badań i publikacji będących ich rezultatem odwołujących się do jednego z głównych nurtów badań jakościowych, czyli etnografii edukacyjnej. Jednakże jej dorobek jest wspominany incydentalnie, jest nieusystematyzowany, brakuje jego merytorycznej i metodologicznej analizy. Dlatego celem konferencji jest opisanie rozwoju i ewolucji etnografii edukacyjnej w Polsce.
Grupy tematyczne
Szczegółowe zagadnienia, które pragniemy omówić w toku konferencji:
- Rozumienie i rozwój etnografii edukacyjnej Polsce.
- Metodologiczne odniesienia etnografii edukacyjnej.
- Koncepcje uprawiania etnografii edukacyjnej.
- Kultura szkolna i jej badanie.
- Szkoła jako instytucja kształtująca tożsamość uczniów.
- Władza w szkole i jej implikacje społeczne.
- Interakcje interpersonalne w środowisku szkolnym.