III Interdyscyplinarna Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Metodyczna, pt. "Edukacja Równościowa Wyzwania-Potrzeby-Możliwości"


MINIONA -

Wydział Nauk Społecznych, Akademia Pomorska w Słupsku
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4

Decyzja o przygotowaniu konferencji podyktowana jest przekonaniem o ważności tematyki równościowej w szeroko rozumianej przestrzeni społeczno-edukacyjnej oraz kulturotwórczej.

Równouprawnienie oraz niedyskryminowanie ze względu na płeć, pochodzenie, religię, sprawność fizyczną, stan zdrowia, wiek i orientację seksualną to obowiązki, jakie Polska zdecydowała się wypełniać, wpisując równouprawnienie i zakaz dyskryminacji do Konstytucji RP oraz zgadzając się na szereg zapisów i regulacji międzynarodowych dotyczących przeciwdziałania dyskryminacji, co stanowi jeden z ważniejszych testów i wyznaczników funkcjonowania każdej demokracji. Przyznajmy przecież, że nasze jakże różnorodneprzekonania moralno-etyczne, a co za tym idzie ideologiczne, polityczne i kulturowe, wzajemnie oddziałują na sposób rozumienia kategorii równouprawnienia i dyskryminacji czy nierówności i to zarówno w odniesieniu do ludzi, jak również do wszystkich istot żywych. Dlatego, obserwując praktykę życia społecznego, podjęliśmy wyzwanie kontynuacji rozpoczętej w 2016 roku konferencji i zorganizowania III edycji, która, jak wierzymy, będzie cenną okazją do wymiany poglądów i doświadczeń dla tych wszystkich,którzy zajmują się szeroko rozumianą edukacją równościową.

Edukacja równościowa to interdyscyplinarny, ważny problem społeczny, rodzący pilną potrzebę pogłębionych debat, refleksji i analiz. Konieczność szukania rozwiązań, docierania do istoty zjawisk związanych z polityką równościową i antydyskryminacyjną, to również pilne zadanie dla przedstawicielek i przedstawicieli świata nauki, kultury i sztuki, których głosu nie może zabraknąć w toczących się debatach publicznych. W kontekście istotnych zjawisk społecznych w Polsce i na świecie, pojawiania się nowych problemów o wymiarze lokalnym, ale i międzynarodowym, powinniśmy – jak wierzymy – wspólnie podjąć wyzwanie stworzenia forum wymiany poglądów i doświadczeń, poszukiwania konstruktywnych rozwiązań, skierowanych na przeciwdziałanie wszelkim przejawom dyskryminacji. Poprzednie edycje konferencjipotwierdziły potrzebę skonfrontowania i zredefiniowania rożnych poglądów, racji i przekonań, a ich rezultaty nie tylko nie zamknęły debaty, ale stworzyły nowe pola eksploracji i dyskusji.

Do debaty i refleksji zapraszamy osoby zajmujące się teorią i praktyką z obszaru pedagogiki, filozofii, socjologii, psychologii, kulturoznawstwa, pracy socjalnej, ekonomii, prawa, medycyny, a takżeprzedstawicielki i przedstawicieli instytucji kultury i sztuki, instytucji samorządowych, organizacji pozarządowych, działających na rzecz praw człowieka i zwierząt, edukatorki i edukatorów antydyskryminacyjnych, kadrę zarządzającą oświatą oraz wszystkich zainteresowanych tematyką konferencji. Swoje zaproszenie kierujemy także do studentek i studentów, dla których przewidujemy specjalny panelnaukowo-dyskusyjny, a także do nauczycielek i nauczycieli, którzy poza modułem teoretyczno-naukowymbędą mogli w trzecim dniu konferencji wziąć udział w zaproponowanych warsztatach metodycznych.

Podczas trzeciej edycji konferencji proponujemy do rozważań następujące zagadnienia:

- dyskryminacja, wykluczenie, stereotyp, naznaczenie, etykietyzowanie, mowa nienawiści;- mechanizmy dyskryminacji w przestrzeni publicznej;
-

- edukacja równościowa w szkole (miejsce edukacji równościowej w szkole, podstawy prawne prowadzenia edukacji równościowej w szkole, edukacja równościowa w podstawach programowych kształcenia ogólnego, edukacja równościowa a podręczniki szkolne, edukacja równościowa w programach wychowawczo-profilaktycznych szkoły, edukacja równościowa w kształceniu nauczycieli/nauczycielek, edukacja równościowa w praktyce edukacyjnej i wychowawczej szkoły, dyskryminacja w szkołach, edukacja równościowa w kontekście szkolnej edukacji obywatelskiej, edukacja równościowa w kontekście edukacji wdemokracji);

  • -  kulturotwórczy potencjał nowych mediów a problem wykluczenia/dominacji;

  • -  film w edukacji jako narzędzie działań równościowych;

  • -  aksjologiczne konteksty edukacji równościowej;

  • -  procesy społeczne generujące dyskryminację i nierówność;

  • -  możliwości przeciwdziałania nierównościom i dyskryminacji;

  • -  rola edukacji równościowej w budowaniu społeczeństwa demokratyczno-obywatelskiego;

  • -  prawa seksualne i reprodukcyjne;

  • -  humanitaryzm międzyludzki i międzygatunkowy;

  • -  płeć/narodowość/seksualność/religia/niepełnosprawność w praktykach społeczno-kulturowych; -
    -;

język równościowy w szkole i na uczelni;

- procesy ekskluzji i inkluzji w szkolnictwie;

disability studies w Polsce i na świecie;

posthumanistyczne i transhumanistyczne wizje równouprawnienia

- polityka (nie)równości i (nie)równość w tekstach kulturowych;
- piękno, dobro, (post)prawda w nowoczesnej edukacji (nie)równościowej;
- stratyfikacja społeczna versus postprawda;
- ruchy kobiece w Polsce/kobiety w przestrzeni publicznej/100-lecie uzyskania przez kobiety praw wyborczych/kobiety a sztuka;
- miejsce i przestrzenie Innego;
- uchodźstwo i migracja;
- człowiek niepełnosprawny, chory, umierający jako „inny”;
- prawa pacjenta;
- prawo człowieka do śmierci.

Zaproponowane zagadnienia prosimy traktować jako przykładowe obszary tematyczne. Przewidujemy, że zestaw grup tematycznych i sekcji ostatecznie uzależniony będzie od treści napływających zgłoszeń.

Zachęcamy Państwa do nadsyłania zgłoszeń uczestnictwa w konferencji w module teoretyczno- naukowym (propozycje wystąpień, plakatów do tzw. sesji plakatowej 17-18.10.2018r.) lub/i warsztatach metodycznych (18-19.10.2018r.) przez stronę: www.edukacja-rownosciowa.slupsk.pl






Źródło:  http://www.edukacja-rownosciowa.slupsk.pl/uczestnictwo.htm

Aktualizacja:  2018-06-22