Dyskursy władzy
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4
Kiedy podmiot jest niczym, wszystko jest władzą — pisze w książce Prawda i władza polski komentator myśli Michela Foucaulta, Michał Podniesiński. Proces ujarzmiania (assujettissement) podmiotu w kulturze i cywilizacji Zachodu wraz z dominacją praktyk biowładzy stał się już tak nieodłączną częścią dyskursu politycznego, że coraz trudniej o jego dostrzeżenie i krytykę, zwłaszcza w dobie kryzysu intelektualnych autorytetów i przejmowania pluralistycznych mediów przez rozmaite grupy nacisku. Będąca owocem przemian demokratycznych decentralizacja władzy prowadzi wówczas do jej recentralizacji w innych instytucjach: innymi więc słowy do transferu władzy na inne poziomy, oswajające mechanizmy kontroli dla ich lepszego wdrożenia na wyższym poziomie nadzoru. Zwołanie obrad poświęconych dyskursom władzy w czasie, w którym użytkownicy największego medium społecznościowego podlegają prawodawstwu uchwalonemu poza głównymi ośrodkami władzy, bowiem w obrębie nadzorującej jego rozwój korporacji, wydaje się szczególnie pilne: dziś bowiem władzę częściej dystrybuują algorytmy, niż jej namaszczeni przedstawiciele. Zachęcając do ponownego przemyślenia kategorii biopolityki, panoptykonu i wszelkich innych form zarówno tej jawnej, jak i utajonej władzy, organizatorzy konferencji chcieliby skierować uwagę Prelegentów na przykładowe problemy:
- wiedzy/władzy w cywilizacji i filozofii Zachodu;
- władzy w fikcji literackiej, filmowej, serialowej, growej, komiksowej etc.;
- form władzy: od autokracji i despotyzmu do mikrofizyki władzy panoptykonu;
- władzy symbolicznej i sposobów jej wewnętrznego transferu, przekładu, wymiany;
- władzy w utopiach i dystopiach;
- władzy religijnej;
- biopolityki i biowładzy: inżynierii społecznegociała i fetyszu kontroli;
- władzy płci: mechanizmów dyskryminacji i wykluczenia;
- języka władzy: paradygmatyczności, aksjomatyczności, normatywizmu, mechanizmówszerzenia propagandy;
- władzy korporacji w dobie przemian neoliberalnych;
- władzy instytucji i dekonstrukcji jej ześrodkowań (logocentrycznych, etnocentrycznych, antropocentrycznych, egocentrycznych itp.);
- egzekucji władzy (prawo, instytucjonalizacja przemocy, mechanizmy kontroli) oraz przejawówjej nadużyć;
- głównych teorii władzy: władza indywidualna, państwowa, ekonomiczna, publiczna;
- władzyi dyskursy wolności.