AKTUALNE WYZWANIA TEOLOGII


MINIONA -

Wyższe Seminarium Duchowne
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4

1. Teologia wobec fideizmu i subiektywizmu

 Teologia ma swoje źródło w wierze, czerpie treść swoich poszukiwań z wiary, czyli z Objawienia. „Wiara, która nie jest przemyślana, nie istnieje” (Augustyn). Teologia nie jest nauką charyzmatyczną czy racjonalistyczną, do jej uprawiania potrzebny jest rozum kierowany przez wiarę. W Kościele, gdzie wiara staje się doświadczeniem, dostrzegamy dziś dwie powracające tendencje: prymatu wiary nad rozumem i sprowadzania wszelkiego sądu do indywidualnej oceny, przedkładając ją nad obiektywną prawdę. Szukamy więc odpowiedzi na pytania:

 1.1. Czy teologia jest wystarczająco przekonująca wobec powyższych zjawisk (zagrożeń)?

1.2. Czy teologia jest dziś odrywana od doktrynalnych fundamentów Kościoła?

1.3. W jakim stopniu teologia pomaga dziś w kształtowaniu świadomości wiary?

 2. Język teologii

 Objawienie Boże zostało wyrażone w języku ludzkim, dlatego język staje się niezbędnym warunkiem teologicznej nauki. Wymaga on wciąż odnowy, by nowym językiem głosić światu starą prawdę. Trudności z wypowiedzeniem transcendencji Tajemnicy, której nie sposób uchwycić w ludzkich słowach, nie mogą nas zwolnić z dotarcia do przesłania Ewangelii.

 2.1. W jaki sposób i jakim językiem mówić o Bogu i Jego rzeczywistości, by nie utracić teologiczno-religijnej istoty?

2.2. Jak wyjaśniać podstawowe prawdy wiary, aby nie pozostały one jedynie w sferze skojarzeń?

2.3. Czy publicystyka teologiczna (teologia w mediach, teologia w wersji soft) naraża teologię na uproszczenie, czy też ją popularyzuje?

3. Kontekstualność teologii (Teologia otwarta na znaki czasu, bliska życiu)

 Teologia jest dziś autentycznie chrześcijańska o tyle, o ile służy głoszeniu Ewangelii dzisiaj, to znaczy wówczas, kiedy jest ona zorientowana kerygmatycznie. Nieodzowny jest aktualny i dziejowy kontekst głoszenia słowa Bożego. W trzecim tysiącleciu po Chrystusie przeżywamy okres postmodernistycznego zamętu, czas kryzysu Kościoła, u podstaw którego leży brak lub wypaczenie wiary. Sprowadzanie chrześcijaństwa do „moralistycznego deizmu terapeutycznego” czyni z niego pseudoreligię, w której nie ma relacji do żywego Boga. Trzeba zatem pytać:

 3.1. Jakie są możliwości ewangelizacyjne teologii?

3.2. Czy współczesna teologia akademicka nie jest „ślepa na współczesność”, nazbyt zorientowana na tekst i egzegezę? Czy nie brakuje jej kompetencji interpretacyjnej wobec aktualnych zjawisk?

3.3. Czy teologia zbytnio skonfrontowana z życiem może stać się ideologią?

Zapraszając do czynnego w udziału w tym naukowym wydarzeniu prosimy o przygotowanie 20 minutowej prezentacji o współcześnie dostrzegalnym wyzwaniu w obszarze uprawianej (czy poznawanej) dyscypliny oraz tekstu do publikacji (od 25000 do 40000 tys. znaków ze spacjami).

 Ważne daty:

- zgłoszenie udziału wraz z tematem i abstraktem przygotowywanego wystąpienia  (na adres: ptt.czestochowa@gmail.com) – do 31 grudnia '2018

- potwierdzenie przez organizatorów wpisania na listę prelegentów
i prośba o dokonanie opłaty konferencyjnej – do 15 stycznia '2019

- dokonanie wpłaty 100 zł na podane w korespondencji konto –
do 25 stycznia '2019

- ogólnopolska konferencja naukowa – 9 maja '2019

- nadesłanie przygotowanej do druku wersji zaprezentowanego podczas konferencji referatu – do 31 maja '2019

- wydanie w wersji papierowej publikacji (po uzyskaniu dwóch niezależnych, pozyskanych sposobem single-blind review, pozytywnych recenzji) – do 31 września '2019

 

Informacje organizacyjne:

- konferencja ma zasięg ogólnopolski (zapewniony jest udział prelegentów z co najmniej 5 ośrodków naukowych); - organizatorzy nie zapewniają noclegów (w okolicy Wyższego Seminarium Duchownego i Jasnej Góry znajduje się wiele miejsc noclegowych); - opłata konferencyjna dotyczy udziału czynnego i obejmuje koszty organizacyjne, obiad oraz publikację; zasady edycji tekstu zostaną rozesłane indywidualnie do Autorów.






Aktualizacja:  2018-11-18