Administracja a strategie i polityki publiczne
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4
Celem konferencji jest prezentacja i podsumowanie dorobku polskich naukowców w zakresie badań nad rolą i zadaniami administracji publicznej (państwowej) na różnych etapach planowania i wdrażania polityki publicznej, jak również badań nad ramami prawnymi programowania i implementacji polityki publicznej. Problematyka konferencji będzie koncentrować się na zadaniach głównych aktorów polityki publicznej (w tym administracji rządowej i samorządowej. Definiowanie zadań, jakie stoją przed organami administracji w zakresie programowania i implementacji polityki publicznej, powinno służyć znalezieniu odpowiedzi na następujące pytania, przewidziane jako główne motywy problemowe prezentowanych referatów:
- gdzie należy umiejscowić politykę publiczną w ramach tradycyjnie wyodrębnianych funkcji administracji?
- w jakich ramach prawnych polityka publiczna może/powinna być realizowana?
- czy realizacja polityki publicznej może być efektywna w ramach aktualnej struktury (ustroju) administracji i jej modus operandi?
- jaki model administracji (nowe zarządzanie publiczne, Neo-Weberowskie państwo, sieci, współrządzenie) jest optymalny z perspektywy skuteczności polityki publicznej en bloc, jak również z perspektywy poszczególnych etapów realizacji polityki publicznej?
- w jaki sposób specyfika poszczególnych (wybranych) polityk publicznych może determinować ustrój administracji, "kulturę administracyjną", czy sposób funkcjonowania organów administracji?
- jaką rolę odgrywa kontrola i nadzór w administracji w odniesieniu do wybranych polityk publicznych?
- jakie są optymalne z punktu widzenia interesu publicznego relacje między politykami, urzędnikami i ekspertami oraz opinią publiczną w programowaniu polityk publicznych oraz korygowaniu ich założeń i dyskutowaniu wyników?
- w jakim stopniu zjawisko agenda setting (ustanawianie agendy przez media) wpływa na formułowanie i korygowanie celów polityki publicznej, czy ważne wydarzenia lub głośne debaty skłaniają decydentów do zmiany pierwotnych założeń czy jedynie określają hierarchię celów ?
Oczekujemy, że uczestnicy konferencji zarówno przedstawią ocenę aktualnego stanu rzeczy, tj. zaangażowania, metod i zakresu realizacji zadań przez administrację w sferze polityki publicznej, jak i sformułują postulaty co do jego modyfikacji i przyszłych kierunków rozwoju. Prezentowane referaty mogą dotyczyć organizacji i zadań administracji w sferze polityki publicznej na szczeblu krajowym (centralnym) i lokalnym, a także na poziomie Unii Europejskiej.
Przykładowa tematyka referatów:
- problemy definicyjne pojęcia "polityka publiczna" a zadania administracji
- ramy prawne polityki publicznej
- jedna czy wiele polityk publicznych
- kategoria interesu publicznego/dobra publicznego w kontekście zadań administracji w sferze polityki publicznej
- zarządzanie rozwojem jako polityka publiczna
- horyzontalne polityki publiczne
- sektorowe polityki publiczne
- proces informatyzacji administracji a polityki publiczne
- funkcje administracji w świetle polityki publicznej w orzecznictwie
- partycypacja obywatelska w programowaniu, wdrażaniu, ewaluacji polityki publicznej
- relacje między polityką, administracją i światem nauki w programowaniu polityk publicznych,
- współczesna debata medialna wokół wybranych polityk publicznych,
- wpływ mediów na programowanie i korygowanie polityk publicznych,
- zakres swobody w kształtowaniu lokalnych i regionalnych polityk publicznych.
Proponowane tytuły sesji:
Modele administracji a programowanie i implementacja polityki publicznej
Administracja a horyzontalne polityki publiczne
Administracja a sektorowe polityki publiczne
Polityka publiczna na szczeblu lokalnym
Członkostwo w UE a krajowa polityka publiczna
Uczestnikami konferencji mogą być pracownicy naukowi (w tym doktoranci), reprezentujący różne dyscypliny nauki (administracja, prawo, politologia, socjologia, ekonomia, zarządzanie), a także pracownicy organów administracji publicznej i przedstawiciele organizacji pozarządowych.
Referaty zakwalifikowane do programu konferencji zostaną opublikowane (według wyboru Rady Naukowej w "Przeglądzie Prawa Publicznego" (5 pkt MNSiW) lub w monografii naukowej (4-5 pkt MNSiW) w języku polskim.