Co i jak poznajemy przez obrazy? Filozofia, estetyka i kognitywistyka wobec fenomenu poznania obrazowego
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4
Celem konferencji jest wielostronna analiza zjawisk, które tworzą dokonujący się w kulturze zwrot ikoniczny a także określenie na czym polega recepcja rzeczywistości, która odwołuje się do obrazów a nie tylko słów i pojęć.
Proponowane tematy do dyskusji:
1. Czym jest obraz? Jak istnieje i jakie funkcje pełni coś, co – zgodnie z intuicjami Jana Białostockiego – nie jest tylko „malowidłem na desce czy płótnie” , ale powstaje w wyobraźni indywidualnej a odsyła do obszernego kontekstu kulturowego i „staje się elementem świata społecznej wyobraźni?
2. Czy obrazy mogą pełnić funkcje poznawcze? Jaka jest ich specyfika i wartość w relacji do tradycyjnych narzędzi językowych?
3. W jaki sposób język (naturalny, poetycki, naukowy) ewokuje obrazy, które mogą być przetwarzane w wyobraźni i czy w wyniku tego możemy mówić o powstaniu pewnej nadwyżki sensu, czy też jakimś „zysku poznawczym”?
4. W jaki sposób sztuka (malarstwo, rzeźba) mogą odkrywać nową wiedzę o rzeczywistości i w jaki sposób to komunikują?
5. Czy dziedziny sztuki uznawane za abstrakcyjne (np. muzyka) mają aspekty obrazowe?
6. Czy myślenie może być bardziej kreatywne i skuteczne w rozwiązywaniu problemów gdy stosujemy modele w formie wizualizacji?
7. Jaki wpływ na charakter cywilizacji zachodniej miało „odkrycie” perspektywy w renesansie i stworzenie iluzji trójwymiarowej rzeczywistości na płaszczyźnie?
8. W jaki sposób obraz funkcjonuje we współczesnych mediach i kulturze masowej.
9. W jaki sposób sfera obrazowa wykorzystywana jest w socjotechnikach i jak funkcjonuje wirtualny świat obrazowy (swoisty duplikat rzeczywistości) w kreowaniu władzy i polityki.
10. W jaki sposób ikonografia pełni rolę medium, które umożliwia przekazywanie kolejnym pokoleniom wzorców o charakterze aksjologicznym i trwanie całości kulturowej w czasie (np. malarstwo ikonowe)?
To tylko niektóre z możliwych tematów i lista ta pozostaje oczywiście otwarta…