Glamour – magia czy mistyfikacja? Dawny urok w nowym wymiarze


MINIONA -

Aula Wydziału Filologicznego
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4

Cele konferencji

Wyraz glamour w słownikach jest definiowany jako: blask, czar, magia, piękno, bycie pociągającym, przepych, splendor, świetność, urok, wspaniałość, prestiż. Użytkownicy współczesnej polszczyzny słowo glamour stosują jako synonim kogoś czarującego, atrakcyjnego fizycznie, ponętnego, seksownego, także jako odpowiednik urzekającej architektury i barokowego wystroju wnętrz oraz wykorzystują je w kontekście mody,luksusowych samochodów, a nawet czarujących gadżetów. Glamour jako zjawisko kulturowe obejmuje różne sfery życia. „Działa” w sporcie, znajduje zastosowanie w technologii, turystyce, na rynku pracy czy giełdzie papierów wartościowych. Jest zjawiskiem wszechogarniającym, globalnym, niepowtarzalnym, wyjątkowym, oryginalnym. Nie mieści się w granicach wyznaczanych przez konkretne prądy w sztuce czy nauce. Zależnie od kontekstu historycznego, politycznego, społecznego, kulturowego przyjmuje różne formy. Przez co wymyka się jednolitej ocenie. Jak każde zjawisko kulturowe, glamour był analizowany przez różne dyscypliny naukowe. Można tu przywołać mityczny glamour „garażowych przedsiębiorców” (symboliczny garaż w Palo Alto, gdzie powstała firma Hewlett-Packard), glamour architektury (sztandarowym przykładem są najsłynniejsze w świecie „schody donikąd” w Hotelu Fonteinebleau w Miami Beach autorstwa Morrisa Lapidusa), glamour przemysłu (industrialne fotografie Margaret Bourke-White „ucieleśniające” fantastyczną wizję socjalistycznej Utopii czy fotografie architektoniczne Juliusa Schulmana), glamour religii („tybetański glamour aspiracji, ambicji, umysłu, pobożności, pożądania, przeznaczenia, uroku oraz pewności siebie”) czy glamour polityki. Dlatego też naszym zamierzeniem jest analiza różnorodnych jego odsłon oraz wpływu na współczesną kulturę. Do interdyscyplinarnych rozważań na temat istoty glamour zapraszamy kulturoznawców, religioznawców, językoznawców, filozofów, historyków, historyków sztuki, antropologów kultury, psychologów, socjologów, pedagogów, politologów, architektów oraz przedstawicieli innych nauk, których przedmiotem badań jest fenomen glamour.

Proponujemy, aby przedmiotem uwagi stały się następujące zagadnienia szczegółowe:

1. Historia glamour – od Napoleona do Marleny Dietrich i Marilyn Monroe, od Beau Brummella do Gianniego Versace

2. Glamour a system wartości

3. Styl glamour w modzie, wzornictwie przemysłowym i architekturze

4. Glamour w kontekście współczesnej kultury obrazu

5. Glamour w kontekście nowych mediów

6. Reklama i glamour

7. Glamour a społeczeństwo masowe

8. Językowy obraz pokolenia glamour

9. Glamour a zjawisko mody językowej

10. Nowe autorytety w stylu glamour

11. Kreacje kobiet glamuros

12. Narodowy socjalizm i komunizm – dwie odsłony glamour polityki






Źródło:  http://kulturoznawstwo.uwb.edu.pl; zakładka Wydarzenia

Aktualizacja:  2014-10-06 10:55:34