Bóg i mistyka - w kręgu fenomenologii


MINIONA -

Pałac Biskupa Erazma Ciołka w Krakowie
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4

 

       Peter Wust określił niegdyś fenomenologię jako tę, która stanowi „(…) wieczne przymierzanie się poznającego umysłu do miarę stanowiących rzeczy”. Wyraził w ten sposób przekonanie, iż już w samej intencji fenomenologii tkwi pewnego rodzaju tęsknota za nieskończonością. Potwierdzeniem tego jest m.in. mający miejsce w środowisku uczniów Edmunda Husserla fenomen licznych konwersji. Dla wielu z tychże konwertytów, np. Hedwig Conrad-Martius, Adolfa Reinacha, Dietricha von Hildebranda, Gerdy Walther czy wreszcie Edyty Stein, wiara stała się trwałą osią filozoficznej refleksji.

Jak coraz częściej pokazują to współczesne badania nad fenomenologią, nie inaczej było również z samym Husserlem, który wielokrotnie podkreślał w swoich prywatnych rozmowach, korespondencji, czy wreszcie niepublikowanych manuskryptach, że fenomenologia stanowi drogę rozumu do Boga. Fakt ten potwierdza w swoich wspomnieniach m.in. Roman Ingarden, który w ten sposób podsumował życiową pracę swego mistrza: „W ostatecznym obrachunku szukał on drogi do najwyższego absolutnego rozumu, w którym spodziewał się znaleźć swe własne udoskonalenie i ostateczny spokój, do Boga, który miał być podstawą teleologii czystej świadomości”.

Poszukiwania Absolutu były również dynamicznie rozwijane przez myślicieli, którzy co prawda nie identyfikowali się wprost z tradycją fenomenologiczną, lecz starali się do niej twórczo nawiązywać (np. Max Scheler, Aleksander Pfänder, Jean Hering). Umożliwiły one narodziny fenomenologii religii, która jest żywa po dziś dzień.

Tematyka religijna w środowisku fenomenologicznym nie jest zatem zjawiskiem marginalnym, lecz kluczowym. W związku z tym chcielibyśmy poddać badaniom kwestię Boga oraz mistyki w kręgu fenomenologicznym. Proponujemy przyjrzeć się bliżej refleksji m.in. Edmunda Husserla, Hedwig Conrad-Martius, Gerdy Walther, Adolfa Reinacha, Dietricha von Hildebranda, Edyty Stein, Maxa Schelera, Alexandra Pfändera, Martina Heideggera, Gustava Špeta, Alexandre’a Koyrégo, Jeana Heringa, Emmanuela Lévinasa, Jeana-Luca Mariona, Michela Henry’ego, Abrahama J. Heschela, Henry’ego Dumery’ego, Antonio Banfiego, Józefa Tischnera oraz wielu innych.

 

                                                                   Informacje organizacyjne

 

  • Opłata konferencyjna: 300 zł (opłata konferencyjna pokrywa koszty materiałów konferencyjnych, obiadów oraz uroczystej kolacji. Organizatorzy nie pokrywają kosztów podróży oraz noclegów).

 

  • Prosimy o dokonywanie wpłat na nr konta: PKO BP 71 1240 4722 1111 0000 4852 4687 (w treści przelewu prosimy wpisać „konferencja DK-25” oraz imię i nazwisko uczestnika).

 

  • Zgłoszenie na konferencję należy przesłać na adres e-mail: bogimistyka@gmail.com do 30. września. Informacje zwrotne dotyczące przyjęcia zgłoszenia zostaną do Państwa nadesłane po 20. października (Prosimy o kontakt z organizatorami w celu pobrania karty zgłoszeniowej).

 

  • Przewidywany czas wystąpienia: 30 min.

 

  • Organizatorzy planują publikację najciekawszych artykułów w czasopiśmie  „ARGUMENT: Biannual Philosophical Journal” (czasopismo z listy ERIH Plus).





Źródło:  https://sites.google.com/site/godmysticismphenomenology/about-the-conference

Aktualizacja:  2015-09-08