Zdjęcie w filmie. Czytanie przedstawienia fotograficznego w utworach audiowizualnych
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4
Związki filmu z innymi sztukami wielokrotnie stawały się przedmiotem naukowych dociekań. Wśród najbardziej narzucających się perspektyw badawczych należy wskazać podejście interdyscyplinarne, skupione wokół zagadnienia korespondencji sztuk oraz zabiegów adaptacji. Łączenie narzędzi i metodologii pochodzących z różnych dyscyplin odsłania również złożoność samego medium filmowego. Jego historia pokazuje, w jaki sposóbspotkania z innymi sztukami wpływały na indywidualność, wspierały rozwój środków filmowego wyrazu - jak miało to miejsce w przypadku musicalu czy filmu czarnego.
Analizę dzieła filmowego łączono już zarówno z literaturą, teatrem, historią sztuki, jak i komiksami czy grami komputerowymi. Wydaje się jednak, iż stosunkowo niewiele miejsca poświęcono kwestii relacji filmu i zdjęć – relacji, którą uznać można za pierwszą wśród wszystkich możliwych, gdyż oba media są ze sobą genetycznie połączone. Jednocześnie w ostatnich latach obserwuje się wzrost publikacji naukowych o fotografii w rozmaitych powiązaniach: literackich, kulturowych, socjologicznych, artystycznych, narratologicznych, ale ponownie – rzadko kiedy filmowych.
Pragniemy zaprosić studentów i doktorantów (filmoznawców, medioznawców, teoretyków fotografii, historyków sztuki, kulturoznawców i innych) do wspólnych rozważań nad przyczynami tejże luki, a także o formach obecności fotografii w dziełach audiowizualnych. Zachęcamy do nadsyłania abstraktów wystąpień poruszających następującą problematykę:
-
Fotograf jako bohater, fotografia jako rekwizyt – jak fotografia zostaje włączona do struktury filmu, w jaki sposób wykorzystuje się ją w narracji i fabule?
-
Metafory fotografii – które z wielu znaczeń przypisywanych fotografii (np. pamięć, śmierć, dokument, przypadek) znalazły swoje miejsce w filmie?
-
Podobieństwa i różnice – ontologia, epistemologia i estetyka obrazów fotograficznych oraz audiowizualnych.
-
Wspólnota tematyczna – film i fotografia opowiadają o tym samym, razem.
-
Miejsca wspólne, miejsca pośrednie – fotosy i fotosiści, teorie narratologiczne, filmy ze zdjęć.
-
Filmowcy jako fotografowie, fotografowie jako filmowcy.
Zachęcamy też do podejmowania innych zagadnień!
Zgłoszenia
Uzupełnione formularze (do pobrania ze strony: http://mkfim.wordpress.com/) z abstraktami do 1000 znaków prosimy nadsyłać na adres: uam.mkfim@gmail.com. Ostateczny termin nadsyłania zgłoszeń mija 30 kwietnia 2014 r.
Maksymalny czas wystąpienia to 20 minut. Prosimy o przestrzeganie ram czasowych oraz odpowiednie zawężenie problematyki referatów. Proponujemy, aby wystąpieniom towarzyszyły materiały wizualne (bądź audiowizualne).
Planowana jest pokonferencyjna publikacjawybranych referatów w recenzowanym czasopiśmie naukowym „Images”.
W programie konferencji zaplanowano także wydarzenia towarzyszące.