Retoryka wizerunku medialnego


MINIONA -

Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4

Polskie Towarzystwo Retoryczne wspólnie z Wydziałem Nauk Społecznych SGGW zapraszają na XIV Konferencję PTR zatytułowaną Retoryka wizerunku medialnego, która odbędzie się w dniach 5‑6 listopada 2015 roku (czwartek-piątek) w Warszawie.

Współcześnie jednym z kluczowych elementów debaty publicznej są medialne wizerunki jej uczestników. Ponieważ media masowe są dziś główną przestrzenią, w której toczy się debata, stąd cenna stała się umiejętność posługiwania się językiem mediów (w wymiarze technologicznym, werbalnym i wizualnym) oraz tworzenia przekonującego wizerunku swojej osoby, firmy, partii czy idei.

Wizerunek medialny to zespół cech i zachowań, które budują obraz danej osoby, instytucji czy sprawy w umysłach odbiorców mediów. Zagadnienie to rozpatrywane jest najczęściej przez pryzmat marketingu czy komunikowania politycznego. Perswazyjność wizerunków medialnych czyni z nich jednak także przedmiot analizy retorycznej.

Dlatego proponujemy podjęcie następujących zagadnień:

- retoryczne narzędzia budowania wizerunku medialnego – rozważania teoretyczne i analiza wybranych przykładów

- rola logos, ethos i pathos w wizerunku medialnym

- zróżnicowanie retoryczne wizerunków medialnych – w zależności od podmiotu (np. politycy, celebryci, naukowcy, przedsiębiorcy) i medium (telewizja, Internet)

- retoryczne strategie budowania i niszczenia wizerunku medialnego                                                               

- rola wizerunków medialnych w debacie publicznej

- zastosowanie koncepcji retorycznych w analizie wizerunków medialnych (np. podejście neoarystotelesowskie, koncepcja utożsamienia czy pentada dramaturgiczna Burke’a, narracyjność Fishera)

- wykorzystanie figur retorycznych w wizerunkach medialnych (np. metafory, porównania, ironia)

Zapraszamy do nadsyłania pozycji referatów o charakterze

- teoretycznym (próba zdefiniowania wizerunku medialnego w  aspekcie retorycznym),

- metodologicznym (możliwości wykorzystania perspektyw retorycznych)

- oraz badawczym (analizy konkretnych przykładów różnych typów wizerunków medialnych w debacie publicznej).






Źródło:  http://retoryka.edu.pl

Aktualizacja:  2015-09-01 21:47:39