Żołnierze, rebelianci, kondotierzy i zbrojni. Figury wojowników od Iliady po Call of Duty


MINIONA -

Wydział Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4

Figura wojownika od wieków stanowiła centrum zainteresowania zarówno literatury, jak i sztuk wizualnych. Wokół takich postaci narastały nie tylko narracje historiograficzne, lecz i mitograficzne, fikcjonalne i fantastyczne, czasem splątane ze sobą tak ściśle, by postaci przez nie opiewane mogły trafić do rozmaitych kanonów i związać się z różnorodnymi kodami estetycznymi. W konsekwencji figura wojownika funkcjonuje współcześnie na wielu poziomach i w wielu rejestrach stylistycznych w literaturze, filmie, komiksie, serialach, grach fabularnych czy grach wideo. Przedmiotem fascynacji stają się nie tylko żołnierze elitarnych jednostek, lecz także rycerze, samurajowie, skrytobójcy, buntownicy, rewolucjoniści i wielu innych. Dlatego też interesować nas będą referaty prezentujące:

·         sposób funkcjonowania i narracyjnej realizacji postaci wojownika w literaturze, filmie, komiksie, serialach, grach fabularnych i grach wideo;

·         reprezentacje figury wojownika / wojowniczki w różnorodnych konwencjach i kodach estetycznych;

·         archetypy i stereotypy wojowników;

·         reinterpretacje mitów i legend związanych z samurajami, rycerzami, herosami, superbohaterami etc.;

·         topikę wojowników (chevalier errant, berserkerzy, samurajowie, ninja, asasyni, najemnicy, gladiatorzy, legioniści, żołnierze sił specjalnych, rycerze Jedi etc.)

·         współczesną fascynację wojownikami i wojskiem w literaturze, filmie, komiksie, serialach, grach fabularnych i grach wideo wraz z jej źródłami;

·         wizje żołnierzy przyszłości w tekstach kultury (np. Halo, Warhammer 40 000, Cyberpunk; Star Wars);

·         historyczne reprezentacje wojowników (np. Rycerze Okrągłego Stołu, krucjaty, dawne formacje wojskowe, rzymscy legioniści) i ich postmodernistyczne trawestacje (np. Zombie SS, 47 Roninów);

·         obrazy wojowników futurystycznych, obcych i pozaziemskich (transformersi, ksenomorfy, predatorzy, mechy, itd.);

·         reinterpretacje figur wojowników z innych niż europejski kręgów kulturowych i przywołania oraz przykłady w literaturze, filmie, komiksie, serialach, grach fabularnych bądź komputerowych

·         metody ukazywania / realizowania choreografii walk, potyczek, bitew czy scen zmagań w literaturze, filmie, komiksie, serialach, grach fabularnych i grach wideo;

·         wizualne prezentacje (np. kostium) modelu wojownika / wojowniczki w literaturze, filmie, komiksie, serialach, grach fabularnych bądź komputerowych;






Źródło:  http://wojownicy2015.wordpress.com

Aktualizacja:  2015-05-08 18:55:36