MIĘDZYKULTUROWA TURYSTYKA KULINARNA POKOLEŃ
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4
CEL I UCZESTNICY KONFERENCJI
Celem konferencji jest analiza, przedstawienie wyników badań, opinie, szacunek szans i zagrożeń rozwoju turystyki kulinarnej w XXI wieku, postrzeganie tej formy turystyki przez różne grupy pokoleniowe.
Przewiduje się wystąpienia i prezentacje analiz poświęconych następującym grupom pokoleniowym:
- turystyka kulinarna rodzin,
- turyści biznesowi a kulinaria,
- seniorzy w turystyce kulinarnej,
- pokolenie x, y, z w turystyce kulinarnej.
Przewiduje się dyskusję wokół tematu potrzeb turystów, podaży ofert turystycznych, sposobu przygotowania produktu kulinarnego, sposobów działań marketingowych oraz metod zarządzania produktem i oferta.
Planowany jest udział przedstawicieli międzynarodowego środowiska naukowego z ośrodków zainteresowanych i podejmujących badania związane z problematyką przedmiotu konferencji.
Konferencja dedykowana jest do następujących grup odbiorców:
- Przedstawiciele nauki, badacze, dydaktycy, studenci;
- Branżowcy sektora turystycznego, samorządów lokalnych;
- Przedstawiciele regionalnych organizacji turystycznych, stowarzyszeń, biur podróży, organizatorzy i animatorzy wydarzeń turystycznych;
- Producenci i dystrybutorzy żywności tradycyjnej;
- Gestorzy bazy hotelarskiej, agroturystycznej i gastronomicznej;
- Osoby zainteresowane rozwojem lokalnym, tworzeniem i wykorzystywaniem lokalnych marek turystycznych i kształtowaniem kanonu kuchni polskiej.
Konferencja ma charakter cykliczny i planowana jest jako kolejne już wydarzenie z cyklu konferencji odbywających się pod egidą turystyki i kulinariów w ciągu ostatnich lat.
W ramach sześcioletniego cyklu konferencji zrealizowano już tematy:
- Kulinaria w kształtowaniu produktu turystycznego. Teoria i praktyka. Rok 2018
- Kulinaria – wizytówka regionów turystycznych. Rok 2017
- Miejsce żywności tradycyjnej w kulturze, turystyce i dietetyce. Rok 2016
- Szlaki kulinarne jako element turystycznej atrakcyjności regionu. Rok 2014
- Tradycyjne produkty kulinarne jako element turystycznej atrakcyjności Mazowsza. Rok 2012
Organizatorzy konferencji proponując tematykę kolejnej edycji chcieli położyć nacisk na międzynarodowy charakter turystyki kulinarnej zgodnie z tezą: „myśl globalnie działaj lokalnie”. Turystyka kulinarna jest i powinna być atrakcją dla turystów z najdalszych zakątków kraju i świata odwiedzających określoną destynację i poznających zwyczaje ludności żyjącej w danym regionie. Zainteresowanie turystów jest korzystne dla lokalsów, dla rozwoju regionu, staje się narzędziem promocji i czynnikiem podtrzymującym żywą tradycję. Dla rozwoju turystyki kulinarnej niezbędna jest jednak lokalna atrakcyjność i inicjatywy podtrzymujące tradycje oraz przekonanie, że bez odpowiednich działań i przygotowania ta forma rozwijać się nie będzie.
Na pewno nie bez znaczenia jest nastawienie zarówno współczesnego turysty i ludzi zamieszkujących potencjalnie atrakcyjne destynacje turystyczne. Przedmiotem zainteresowań badawczych stają się jednak już nie tylko te dwie grupy zaangażowane w rozwój turystyki kulinarnej, ale wyróżnione poszczególne grup pokoleniowe, dla których zainteresowania i priorytety są zgoła odmienne. Tak więc staje się zasadne z punktu widzenia nauki, jak i praktyki sprecyzowanie kim są współcześni turyści kulinarni i jakie są ich priorytety. Na ile dziedzictwo kulinarne jest dla nich warte poznania.Do jakiego pokolenia należą, czy każde pokolenie ma swoje odmienne potrzeby i sposób percepcji kulinarnego produktu turystycznego?