Fałsz – falsyfikat – podróbka – fake. Kultura, historia, media, społeczeństwo
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4
Funkcjonując w świecie zdynamizowanego postępu, pełnym nowych technologii, a co za tym idzie nowych wrażeń i doświadczeń, trudno oprzeć się wrażeniu ustawicznej powtarzalności, powielania treści, kopiowania znaczeń, przedmiotów czy nawet tożsamości. Autentyczność i jej przeciwieństwo, a więc brak, każą zastanowić się, czy falsyfikacja i imitacja zaczynają dominować w tak ukonstytuowanej rzeczywistości, czy może – w różnych postaciach czy ujęciach – funkcjonowały na wielu płaszczyznach dotychczasowej kultury, w dawniejszych społeczeństwach i co historycy mogliby nam o tym powiedzieć. Sama kultura – nie tylko zresztą popularna – obfituje w przykłady falsyfikacji, powtórzeń, podrabiane towary stają się częścią rzeczywistości, a słynne mistyfikacje i fałszerstwa o charakterze kryminalnym bywają a to kanwą filmowych i serialowych opowieści, a to dostarczają materiału literackiego, zaś odczuwany współcześnie brak zaufania do doniesień medialnych zawdzięczamy, jak się zdaje, fake newsom. Czy cokolwiek w naszym świecie jest więc jeszcze prawdziwe? Organizatorzy konferencji zachęcają do przyjrzenia się zagadnieniom:
· falsyfikat i fałsz w kulturze (literatura, sztuka, film, serial, gry wideo, komiksy, programy rozrywkowe etc.);
· kulturowe konteksty i paradygmaty fałszu;
· symbolika fałszu;
· fałsz a prawda;
· fałsz jako temat i leitmotif dzieł literackich, filmowych, etc.;
· słynne oszustwa, falsyfikaty, mistyfikacje, działania przestępcze, słynni fałszerze i oszuści;
· podróbka a finanse, ekonomia, produkcja, zysk;
· fake news i medialne mistyfikacje;
· nauka i fałsz, falsyfikat (np. gabinety osobliwości, falsyfikowane dokumenty, fałszywe wyniki badań etc.);
· polityka fałszu i falsyfikacji;
· tożsamość a falsyfikacja;
· historia a fałsz, podstęp, falsyfikacja;
· psychologia fałszu;
· fałsz a imitacja;
· konteksty falsyfikacji;
· iluzje, zafałszowania zmysłowe;
· fałsz a problemy prawne, społeczne, obyczajowe;
· fałszywe tropy;
· fałsz w przysłowiach, związkach frazeologicznych, języku potocznym.
Oczywiście – aby nie falsyfikować obrazu całości – organizatorzy zapraszają do proponowania własnych interpretacji tematyki konferencyjnej, do przesyłania abstraktów, których problematyka nie została być może wymieniona w powyższym zestawieniu.
Ostateczny termin nadsyłania abstraktów na adres: konferencja.ffpf@gmail.com mija 28 marca 2019 roku. Na podany adres należy przesłać:
- abstrakt (max. 600 słów);
- notę biograficzną (max. 80 słów), zawierającą aktualną afiliację, tytuł naukowy oraz profil badawczy
- numer telefonu oraz korespondencyjny email.
Na pokrycie kosztów związanych z organizacją konferencji, w tym zwłaszcza cateringu, przygotowania materiałów dla uczestników oraz publikacji pokonferencyjnej, przewiduje się opłatę konferencyjną w wysokości 350 PLN. Po konferencji, organizatorzy przewidują – w zależności od liczby zainteresowanych – wydanie publikacji w formie recenzowanej monografii w serii „Perspektywy Ponowoczesności” (udostępnionej w Centrum Otwartej Nauki na licencji CC BY 4.0) lub numeru monograficznego czasopisma naukowego.