VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa CYBERPRZESTRZEŃ I ŚWIATY WIRTUALNE Człowiek w przestrzeni mediów cyfrowych – między wolnością a dramatem zniewolenia


MINIONA -

Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej,
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4

CYBERPRZESTRZEŃ I ŚWIATY WIRTUALNE

Człowiek w przestrzeni mediów cyfrowych

 – między wolnością a dramatem zniewolenia

         Narodzinom internetu towarzyszył entuzjazm wielu humanistów. Prócz artykułowanych już wówczas obaw o przyszły kształt przeobrażanej przez technologię cywilizacji, w dyskursie publicystycznym i naukowym wybrzmiewało silne przekonanie, iż stajemy oto przed szansą przezwyciężenia manipulacji i dezinformacji, których narzędziem jakże często bywały dotąd media masowe. Internet, jak podkreślał choćby francuski filozof Pierre Lévy, z zasady nie podlegał kontroli, zatem właściwa miała mu być otwartość dyskusji i różnorodność udostępnianych źródeł - a więc i wolność myśli. Zdawało się, że oto na wyciągnięcie ręki znalazło się spełnienie marzenia o swobodzie transgranicznego komunikowania wymykającego się instytucjonalnemu nadzorowi, o narodzinach nowych wspólnot, które dzielą się wiedzą i stawiają opór dominującemu, opresyjnemu modelowi dystrubucji, czyniącemu z owej wiedzy narzędzie sterowania społeczeństwem. Wiedza refleksyjna, wyzwalająca i powszechnie dostępna przeciwstawić się miała Foucaultowskiej wiedzy-władzy, służącej wspieraniu istniejącego systemu dominacji politycznej, ekonomicznej i ideologicznej.

          Mija właśnie 30 lat od stworzenia przez Tima Bernersa-Lee projektu sieci WWW. Ile pozostało z marzeń, które towarzyszyły jego powstaniu? Jak wykorzystaliśmy daną nam technologiczną szansę? Czy w cyfrowym świecie agresji, politycznych kłótni prowadzonych przez boty i trolle, sztucznych kont w mediach społecznościowych, baniek informacyjnych i innych działań z bogatego katalogu internetowej manipulacji, istnieje jeszcze miejsce dla wolności myśli? Jak w sposób odpowiedzialny przygotować człowieka do świadomego, refleksyjnego korzystania z mediów elektronicznych i współtworzenia ich treści? Jak nauczyć go omijania tych pułapek, które zastawia na niego w cyberprzestrzeni drugi człowiek, ale i tych, które wynikają z jej cyfrowej ontologii? Jakie zadania stoją dziś przed edukacją medialną i jakie powinno być jej miejsce w procesie kształcenia?

          Zapraszamy do dyskusji wokół zagadnień związanych z relacjami pomiędzy wiedzą i manipulacją, wolnością i zniewoleniem, ideą i towarem w świecie cyfrowych mediów, a także do rozmowy o tożsamości pedagogiki medialnej i zadaniach, jakie stawia przed nią współczesność.

           Wszystkich zainteresowanych tematyką najnowszych technologii i ich osobowych, społecznych i kulturowych konsekwencji gorąco zachęcamy do udziału. 

          Najlepsze referaty zostaną opublikowane w czasopiśmie „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” (Lista B MNiSW, 8 pkt.) oraz anglojęzycznym półroczniku elektronicznym „International Journal of Pedagogy, Innovation and New Technologies (wstępna ocena MNiSW – 98 pkt./100).

 Termin nadsyłania artykułów - 30 lipca 2019 roku.

           Zainteresowanych prosimy o wypełnienie do dnia 30 kwietnia 2019 roku formularza zgłoszeniowego wraz z abstraktem wystąpienia na stronie APS pod adresem: konferencje.aps.edu.pl/csw oraz o uiszczenie opłaty konferencyjnej wynoszącej 250 zł. Opłatę konferencyjną należy wnosić na rachunek Akademii Pedagogiki Specjalnej: 61 2490 0005 0000 4530 3456 2606 z dopiskiem: Cyberprzestrzeń i światy wirtualne – opłata konferencyjna.

          Wszelkie pytania prosimy kierować pod adres mailowy cyberprzestrzen@aps.edu.pl

          Aktualne informacje umieszczane będą pod adresem konferencje.aps.edu.pl/csw oraz na stronie Instytutu Pedagogiki WNP APS w zakładce Konferencje.

 

Przewodniczący Komitetu Organizacyjnego

dr hab., prof. APS Maciej Tanaś






Źródło:  http://pl www.cisw.pl

Aktualizacja:  2019-04-15 11:00:59