JAK UCZYĆ FILOZOFII I ETYKI W SZKOLE? EDUKACJA FILOZOFICZNA – POMIĘDZY POSZUKIWANIEM SENSU ŻYCIA A NAUKĄ KRYTYCZNEGO MYŚLENIA


MINIONA -

Instytut Filozofii Uniwersytetu Gdańskiego
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4

Filozoficzne dociekania zdają się być nastawione na realizację przynajmniej dwóch celów. Pierwszym z nich jest mądrość, którą – upraszczając nieco – można określić mianem wiedzy czy rozumienia rzeczy z możliwie jak najszerszej perspektywy. Choć taki cel można rozumieć jako poznanie wszystkiego, co istnieje i może istnieć, to mądrość dotyczy przede wszystkim poznania tego, co dla człowieka jest najważniejsze – sensu życia i poszukiwania odpowiedzi na fundamwntalne pytania: Po co przyszliśmy na ten świat i dokąd zmierzamy?, Czy, a jeśli tak, to co w życiu jest naprawdę ważne?, O co warto się troszczyć i zabiegać?

Drugim celem filozoficznych dociekań jest wypracowanie stosownych narzędzi, które zasadniczo można sprowadzić do umiejętności krytycznego myślenia. Stąd nauczanie filozofii oznacza wciąganie jej adeptów w poszukiwania, których azymut wyznacza z jednej strony dążenie do uchwycenia sensu życia, z drugiej dążenie do zebrania koniecznych narzędzi do realizacji celu pierwszego.

Goście specjalni: prof. Stanisław Judycki, prof. UG Rafał Urbaniak, dr Marcin Będkowski, Jarosław Marek Spychała, dr Marcin Trepczyński.  

Serdecznie zapraszamy do dyskusji na temat celów i metod edukacji filozoficznej.






Źródło:  http://nauczaniefilozofii.ug.edu.pl/

Aktualizacja:  2020-02-11 15:12:50