Etyka mediów – etyczność w mediach Media Ethics – Ethics in the Media
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4
Media to ludzie, a tam, gdzie jest człowiek, który myśli i działa, tam ujawnia się także aksjologiczny i etyczny wymiar jego działania. Środowiska medialno-dziennikarskie dysponują dziś ogromnym potencjałem oddziaływania na ludzi, który powinien służyć dobru człowieka i postępowi społecznemu. Potencjał mediów, źle wykorzystany, może niestety przynieść ogromne szkody moralne i społeczne. Głównym problemem współczesnej mediosfery nie jest brak odpowiednich kodeksów etyki dziennikarskiej i etyki mediów w różnych obszarach komunikowania społecznego, ale raczej trudności w praktycznej realizacji zasad etyki oraz problem jakości etyki i jej realnego wpływu na działania człowieka.
Podczas Konferencji będziemy analizować z różnych perspektyw medioznawczych, między innymi, następujące problemy:
· potrzeba i rola kodeksów etycznych w mediach, teoria i praktyka etyczna w mediach;
· konteksty i regulacje etyczne w różnych obszarach komunikowania społecznego;
· płaszczyzny dyskursu etycznego, czy możliwy jest etos dziennikarski bez etyki;
· relacja etyki do prawa i innej normatywności medialnej, o co chodzi w etyce mediów;
· problem jakości etyki mediów i jej realny wpływ na działanie ludzi mediów;
· etyczność w mediach: jakość, odpowiedzialność, powinność itd.
· różne oblicza i odsłony wartości i antywartości w mediach;
· wyzwania i zagrożenia medialnym złem – komunikowanie „antywartości”;
· etyka reklamy, etyka public relations, etyka Internetu, netykieta;
· etyka mediów w kontekście komercjalizacji i marketingu wartości;
· etyczność w kontekście nowych technologii medialnych;
· etyczna odpowiedzialność odbiorców mediów.