III Ogólnopolska studencko-doktorancka konferencja naukowa z cyklu GÓRSKIE FILOZOFOWANIE Filozofować w kontekście współczesności - Współczesność w kontekście filozofii


MINIONA -

Schronisko Pttk "strzecha Akademicka" (Karkonosze)

Idea konferencji

Filozofia, czymkolwiek jest i gdziekolwiek, a także w jakikolwiek sposób się wydarza, jest zawsze ufundowana w filozofowaniu jako intelektualno-całościowej reakcji człowieka1, w jego indywidualno-społecznym odniesieniu, wobec otaczającej go rzeczywistości w jej wszystkich wymiarach2, tak, że „w rzeczywistości każdy system filozoficzny, choć zasługuje na szacunek jako pewna spójna całość, nie dopuszczająca jakiejkolwiek instrumentalizacji, musi uznawać pierwszeństwo myślenia filozoficznego, z którego bierze początek i któremu powinien konsekwentnie służyć3. Owszem, „zdolność do abstrakcyjnej refleksji właściwa dla umysłu ludzkiego pozwala, aby nadał on — poprzez aktywność filozoficzną — ścisłą formę swojemu myśleniu i w ten sposób wypracował wiedzę systematyczną, odznaczającą się logiczną spójnością twierdzeń i harmonią treści. Dzięki temu procesowi w środowisku różnych kultur i w różnych epokach osiągnięto rezultaty, które doprowadziły do zbudowania prawdziwych systemów myślowych, jednakowoż „w praktyce rodziło to często pokusę utożsamiania jednego tylko wybranego nurtu z całą filozofią. Jest jednak oczywiste, że w takich przypadkach dochodzi do głosu swoista «pycha filozoficzna», która chciałaby nadać własnej wizji, niedoskonałej i zawężonej przez wybór określonej perspektywy, rangę interpretacji uniwersalnej”4. Wydaje się, że jednym z pilnych zadań filozofii w kontekście współczesności jest właśnie na nowo przemyślenie tegoż prymatu myślenia filozoficznego, prymatu filozofowania przed filozofią systemową, prymatu filozofów przed tymi, którzy zajmują się filozofią i filozofami5. Czym jednak jest współczesny kontekst? Jasne jest wszak, że filozofowanie zawiera w sobie elementy perrenis, dokonując się wszakże w sposób uwarunkowany kontekstem, który z jednej strony wpływa na kształt i przebieg filozofowania, z drugiej strony stanowi jego część i przedmiot, paradoksalnie tym bardziej problematyczny, a zarazem istotny im bardziej współczesny.

1 W sensie Kantowskiego „myślenia samym sobą” - por. P. Hadot, Czym jest filozofia starożytna?, tłum. P. Domański, Warszawa 2000, s. 352.

2 Por. P. Balcerowicz, Historia klasycznej filozofii indyjskiej. Część pierwsza: początki, nurty analityczne
i filozofia przyrody
, Warszawa 2003, s. 11.

3 Jan Paweł II, Fides et ratio, nr 4.

4 Tamże.

5„W dzisiejszych czasach istnieją profesorowie filozofii, a nie filozofowie. Aliści wykłady godne są podziwu, jeśli kiedyś godne podziwu było życie. Być filozofem to nie tyle oddawać się wyrafinowanym rozmyślaniom ani nawet stworzyć nowy system, ile tak kochać mądrość, aby zgodnie z jej nakazami prowadzić życie proste, niezależne, wielkoduszne i ufne. To rozwiązywać niektóre problemy życiowe nie tylko teoretycznie, lecz także praktycznie. Natomiast powodzenie wielkich uczonych i myślicieli przypomina na ogół sukcesy dworzanina, nie zaś króla czy mężczyzny. Radzą sobie w życiu dzięki kompromisom, praktycznie takim samym jak ich ojcowie, i w najmniejszym stopniu nie są antenatami szlachetniejszego gatunku człowieka”, H.D. Thoreau, Walden czyli życie w lesie, tłum. H. Cieplińska, Warszawa 1991, s. 38-39; „Dawni filozofowie (i słusznie) znacznie więcej myśleli, niż czytali. Dlatego trzymali się tak ściśle konkretu. Druk to zmienił. Czyta się więcej, niż myśli. Nie mamy filozofów, tylko komentatorów. To właśnie powiada Gilson twierdząc, że po wieku filozofów, którzy zajmowali się filozofią, nadszedł wiek profesorów filozofii, którzy zajmują się filozofami”, A. Camus, Notatki, [w:] tegoż, Eseje, tłum. J. Guze, Warszawa 1971, s. 506-507.

 

Filozofować w kontekście współczesności – to zarówno zaproszenie, jak i wyzwanie, które chcemy postawić uczestnikom III edycji Górskiego filozofowania.

Zapraszamy wszystkich chętnych studentów oraz doktorantów studiów filozoficznych do udziału w III odsłonie Górskiego Filozofowania. Celem naszego przedsięwzięcia jest zjednoczenie w jednej przestrzeni, zarówno fizycznej jak i myślowej, przedstawicieli różnych ośrodków akademickich z Polski. Spotykamy się już po raz trzeci w miejscu wyjątkowym, które winno sprzyjać kontemplacji – w górach, tym razem w Karkonoszach.

Uważamy, że byt i warunki jakie on stwarza, również wyznaczają możliwy zakres ludzkiej świadomości. Dlatego, jako organizatorzy chcemy przygotować wszystkim uczestnikom możliwość wspólnotowego zmierzenia się ze szczytami górskimi w atmosferze zarówno indywidualnego namysłu jak i wspólnego dyskursu. Całe przedsięwzięcie jest wyjątkowe, ponieważ udział w nim dostarcza wyczerpującego uczucia intelektualnego dialogu, którego rzadko kiedy uczestnicy „klasycznych” konferencji mogą doświadczyć przy okazji innych wydarzeń w Polsce. Ponadto, trzy dni wspólnych debat oraz rozmów pozwala zacieśnić więzi między przedstawicielami różnych ośrodków akademickich. Pozwoli to każdemu uczestnikowi zobaczyć i na własnej skórze doświadczyć stylu/perspektyw oraz priorytetów filozoficznych stosowanych w murach innych uczelni niż własna.

Jesteśmy przekonani, że theoria i praxis tworzą w filozofii swoiste compositum, stąd nasze myślowe wyzwanie chcemy osadzić w klimacie górskiej wędrówki – innymi słowy zapraszamy na wspólne wędrowanie górskim szlakiem, połączone z filozoficzną ucztą i noclegiem w schronisku.

Istotą alpinizmu jest poczucie szczęścia, wynikające z samego faktu pobytu w wysokich górach, uwarunkowane jednak tym, ażeby człowiek czuł się uzdolniony do poruszania się

w nich z zupełną pewnością i swobodą.”

Mariusz Zaruski, założyciel TOPR-u

Bo też filozofia oznacza po grecku «umiłowanie mądrości» i nikt nie studiuje tej wiedzy dla pieniędzy. Zastanawiałem się kiedyś, co skłania ludzi do zainteresowania się filozofią. Myślę, że poza umiłowaniem mądrości, także umiłowanie prawdy. Filozofia zmusza ludzi do myślenia
i refleksji tak samo jak w starożytności i w średniowieczu. Zmusza do zastanowienia się nad sprawami podstawowymi dla ludzkiej egzystencji”.

o. Seweryn Lubecki, profesor filozofii w seminarium duchownym w Betlejem

Tegoroczna tematyka konferencji – kluczowe zagadnienia

Wierzymy, że historia to nie tylko archiwum faktów, ale również potężne źródło inspiracji, które w umysłach młodych i twórczych ludzi uobecnią propozycje odpowiedzi na najnowsze, być może nigdy wcześniej niestawiane pytania. Zatem interesują nas najnowsze koncepcje, stanowiska, poglądy, metody oraz współcześnie odczytane rozwiązania istotnych problemów – dla społeczeństwa, dla jednostki, dla poszczególnych nauk, kultury oraz cywilizacji i oczywiście dla samej filozofii.

Pytamy o kondycję filozofii współczesnej – najnowszej. Czy zostało jeszcze coś do pomyślenia? Co powinno być na nowo przemyślane? Co być może należy przypomnieć? Z jakimi problemami musimy się zmierzyć - z jakimi jesteśmy wstanie? Co stoi na przeszkodzie? W obliczu wciąż zawężającego się warsztatu filozoficznego pytamy: jaką rolę i funkcję pełni/ma pełnić filozof w dzisiejszym dyskursie naukowym oraz kulturowym? Z jakimi problemami musimy się zmierzyć? Czy współcześnie filozofia ma coś jeszcze do zaoferowania?

Organizatorzy zapewniają:

- opiekę wykwalifikowanego przewodnika górskiego

- rezerwację miejsca noclegowego w schronisku

 

Uczestnicy opłacają we własnym zakresie:

- dojazd

- nocleg (1 doba ok. 30 zł za osobę bez pościeli, komplet pościeli ok. 7 zł)

- wyżywienie

- trzydniowe ubezpieczenie obejmujące teren Polski i Czech (teren górski)

Zgłoszenia prosimy kierować na adres: gorskie.filozofowanie@gmail.com

Czas na wystąpienie: ok 20 minut

Udział w konferencji jest bezpłatny

Zachęcamy zarówno do czynnego jak i biernego udziału w konferencji.

W zgłoszeniu prosimy podać imię i nazwisko, stopień naukowy, afiliację, telefon, e-mail, a także, w przypadku uczestników czynnych, temat planowanego wystąpienia wraz z abstraktem (do 2000 znaków).

Dla najlepszych referentów przewidujemy możliwość publikacji w 5-punktowym czasopiśmie naukowym „Filozofia. Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie”.

 

Planowana trasa

Dzień I (piątek)

Karpacz Górny – Świątynia Wang – Polana w Karkonoszach – Schronisko PTTK Samotnia – Schronisko PTTK „Strzecha Akademicka”

długość: 5 km, czas przejścia: ok. 2 h

Dzień II (sobota)

Schronisko PTTK „Strzecha Akademicka” – Spalona Strażnica – Śnieżka – Schronisko Luční bouda – Równia pod Śnieżką – Spalona Strażnica – Schronisko PTTK „Strzecha Akademicka”

długość: ok. 10 km, czas przejścia: ok. 3,5 h

Dzień III (niedziela)

Schronisko PTTK „Strzecha Akademicka” – Spalona Strażnica – Równia pod Śnieżką – Kocioł Wielkiego Stawu – Słonecznik – Pielgrzymy – Polana w Karkonoszach – Schronisko PTTK „Strzecha Akademicka”

długość: ok. 9,5 km, czas przejścia: ok 3,5 h

Wszelkie dalsze informacje, jak i ewentualne modyfikacje, będą podawane na bieżąco.








Źródło:  http://gorskiefilozofowanie.wordpress.com

Aktualizacja:  2016-04-09