Światy poza światem: Miasta, których nie ma


MINIONA -

Katowice

Miasto jako centrum ludzkiej aktywności pełni w fantastyce rolę nadrzędną, budując lub kreując świat, w którym egzystują bohaterowie i rozgrywają się wydarzenia.Niezależnie od atrakcyjności i poziomu skomplikowania fabuły czy misternej konstrukcji postaci, tym, co spaja fantastyczne narracje pozostaje właśnie świat, przestrzeń lub miejsce – które jest nie tylko tłem, lecz głównym składnikiem opowieści, przesądzającym zarówno o jej klimacie i specyfice, jak i – coraz częściej – kwalifikacji gatunkowej. Koncepcje założeń miejskich pojawiają się już w najdawniejszych tekstach fantastyki i w toku jej rozwoju uległy rozmaitym transformacjom. Stąd też proponowana tematyka 2. Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Światy poza światem: Miasta, których nie ma, obejmować będzie między innymi:

·         miasta w różnych nurtach fantastycznych (fantasy, SF, horrororaz ich pododmiany);

·         gatunkowości miejskiej fantastyki (urbanfantasy);

·         kreacje miast fantastycznych w literaturze, filmach, serialach, grach wideo, grach RPG, komiksach, anime i innych;

·         wizualizacje i architektura miast w literaturze, filmach, serialach, grach wideo, grach RPG, komiksach, anime i innych;

·         miasta w światach fantastycznych: od utopijnych wysp przez ekotopijne społeczności po futurystyczne megaaglomeracje;

·         miasta po zagładzie i miasta-widma;

·         miasta-monstra, miasta-labirynty i miasta-organizmy w horrorze i literaturze grozy oraz fantasy;

·         zaginione miasta;

·         nie-miasta: statki i stacje kosmiczne, kolonie, miasta-światy, miasta-bohaterowie;

·         miasta izolowane, ukryte i na granicy rzeczywistości (fantastyka liminalna);

·         estetykę miejskiej fantastyki (guslamp, cyberpunk, steampunk, dieselpunk, neovictorian, gunpowder, allohistorical, dark, noir, post-apo etc.);

·         wirtualne miasta w grach wideo (rozbudowa miast w grach strategicznych, miejskie HUB-y w grach MMORPG; mapowanie historycznych miast, jak np. w serii Assassin’sCreed etc.)

·         życie społeczne i miejskie struktury władzy;

·         nowoczesne i ponowoczesne miasta w fantastyce;

Niezależnie od tego interesować nas będą referaty poświęcone ogólnym badaniom nad fantastyką i światami fantastycznymi we wszystkich ich przejawach i w różnorodnych realizacjach  artystycznych.






Źródło:  http://swiatypozaswiatem.wordpress.com

Aktualizacja:  2016-05-03 20:10:04