Światy poza światem: Miasta, których nie ma
Miasto jako centrum ludzkiej aktywności pełni w fantastyce rolę nadrzędną, budując lub kreując świat, w którym egzystują bohaterowie i rozgrywają się wydarzenia.Niezależnie od atrakcyjności i poziomu skomplikowania fabuły czy misternej konstrukcji postaci, tym, co spaja fantastyczne narracje pozostaje właśnie świat, przestrzeń lub miejsce – które jest nie tylko tłem, lecz głównym składnikiem opowieści, przesądzającym zarówno o jej klimacie i specyfice, jak i – coraz częściej – kwalifikacji gatunkowej. Koncepcje założeń miejskich pojawiają się już w najdawniejszych tekstach fantastyki i w toku jej rozwoju uległy rozmaitym transformacjom. Stąd też proponowana tematyka 2. Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Światy poza światem: Miasta, których nie ma, obejmować będzie między innymi:
· miasta w różnych nurtach fantastycznych (fantasy, SF, horrororaz ich pododmiany);
· gatunkowości miejskiej fantastyki (urbanfantasy);
· kreacje miast fantastycznych w literaturze, filmach, serialach, grach wideo, grach RPG, komiksach, anime i innych;
· wizualizacje i architektura miast w literaturze, filmach, serialach, grach wideo, grach RPG, komiksach, anime i innych;
· miasta w światach fantastycznych: od utopijnych wysp przez ekotopijne społeczności po futurystyczne megaaglomeracje;
· miasta po zagładzie i miasta-widma;
· miasta-monstra, miasta-labirynty i miasta-organizmy w horrorze i literaturze grozy oraz fantasy;
· zaginione miasta;
· nie-miasta: statki i stacje kosmiczne, kolonie, miasta-światy, miasta-bohaterowie;
· miasta izolowane, ukryte i na granicy rzeczywistości (fantastyka liminalna);
· estetykę miejskiej fantastyki (guslamp, cyberpunk, steampunk, dieselpunk, neovictorian, gunpowder, allohistorical, dark, noir, post-apo etc.);
· wirtualne miasta w grach wideo (rozbudowa miast w grach strategicznych, miejskie HUB-y w grach MMORPG; mapowanie historycznych miast, jak np. w serii Assassin’sCreed etc.)
· życie społeczne i miejskie struktury władzy;
· nowoczesne i ponowoczesne miasta w fantastyce;
Niezależnie od tego interesować nas będą referaty poświęcone ogólnym badaniom nad fantastyką i światami fantastycznymi we wszystkich ich przejawach i w różnorodnych realizacjach artystycznych.