ROLA SPOTKANIA W PRACY. BLASKI I CIENIE
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4
Wiele współczesnych zjawisk zachodzących w organizacjach ma genezę w spotkaniu, którego nadrzędny charakter można określić jako zdrowy lub patologiczny. Naturą spotkania można tłumaczyć zjawisko sukcesu i porażki, zarówno w działalności jednostek, jak i organizacji. Spotkanie można także ująć jako zderzenie, konflikt, a jednocześnie przypisać mu zasadę komplementarności, harmonii. Z jednej perspektywy spotkanie jawi się jako źródło wspólnego wzrastania uczestników spotkania, mogącego przejawiać się w kształtowaniu zdrowej kultury organizacyjnej sprzyjającej kreatywności, zaangażowaniu w pracę lub strategicznym i długofalowym decyzjom kadrowym. Z drugiej - spotkanie może dotyczyć ciemnej strony relacji, będących odzwierciedleniem szeroko rozumianych patologii pracy, jak mobbing czy nieformalne układy biznesowe.
Celem konferencji jest ukazanie pozytywnych i negatywnych stron szeroko rozumianego spotkania w kontekście pracy.
Uczestnikami spotkania mogą być nie tylko indywidualne jednostki, ale również organizacje i instytucje. Jednym z największych wyzwań jest obecnie tworzenie organizacyjnych ram dla spotkania środowiska akademickiego ze środowiskiem biznesowym. Od jakości tego spotkania zależy zarówno rozwój szkolnictwa wyższego i nauki, jak i dynamika aktywności na polu gospodarki.
Przykładowe pola organizacyjnej działalności, w których spotkanie odgrywa kluczową rolę we współczesnym stosunku pracy:
Spotkanie z pracownikiem – współczesne problemy doboru zawodowego i rekrutacji pracowników
• Ocena kompetencji pracownika w perspektywie wyzwań pracy przyszłości
• Nowy wymiar selekcji: Kandydat jako klient
• Skuteczna rozmowa kwalifikacyjna. Ocenianie kandydata a doradzanie w procesie selekcji
• Kontrakt psychologiczny
• Kształtowanie zaufania i lojalności pracowniczej
• Efektywność pracy w różnych formach zatrudnienia
• Efektywność a produktywność
„Wojna o pracę i pracownika” z perspektywy spotkania - jak skutecznie rekrutować?
• Employer branding - pracodawca w procesie komunikacji z potencjalnym kandydatem. Sposoby i metody.
• Dostosowanie organizacji do zmieniających się warunków rynku pracy
• Mobilność pracowników: możliwości i bariery.
Spotkanie z obcym, praca w różnorodnym kulturowo środowisku
• Pozyskiwanie pracowników z różnych kultur.
• Czynniki wspierające komunikację i efektywność w różnorodnym kulturowo środowisku.
• Polak w spotkaniu z obcym: przekonania poznawcze i stereotypy w kontekście pracy.
• Polacy na zagranicznym rynku pracy: adaptacja i stereotypy.
Relacja wsparcia i rozwoju pracownika
• Wspieranie pracownika na stanowiskach wymagających samodzielności i efektywności.
• Rola szkoleń w organizacji: umiejętna diagnoza potrzeb, efektywne prowadzenie szkoleń, praca nad ewaluacją efektów.
• Mentoring – spotkanie doświadczenia z potencjałem. Konsekwencje dla jednostki i organizacji.
• Coaching psychologiczny – wsparcie efektywności pracowników. Skuteczne metody i mierzalne efekty.
Spotkanie płci – kobiety i mężczyźni w pracy
• Równość kobiet i mężczyzn w relacji pracy.
• Konflikt seksualny jako źródło nierówności w pracy.
• Ocena efektywności liderów w kontekście płci.
Spotkanie z innymi a przedsiębiorczość
• Nastawienie na cele własne, indywidualne czy inne, wspólne? Orientacja sprawcza czy wspólnotowa jako predyktor postawy przedsiębiorczej.
• Społeczny wizerunek przedsiębiorcy w kontekście relacji z innymi.
Kierowanie jako forma spotkania
• Psychologiczne aspekty komunikacji w zarządzaniu projektami
• Przestrzeń i wpływ w relacji kierowania. Zależność pomiędzy kontrolą a samodzielnością pracownika w kontekście efektywności pracy
• Rola zaufania w kierowaniu
• Psychologiczne aspekty zwinnego kierowania projektami (Agile Project Management)
Kreatywość w pracy jako wynik spotkania
• Kultura organizacyjna sprzyjająca kreatywności
• Pomiar kreatywności. Narzędzia i ich skuteczność
• Warunki kreatywnego działania
Spotkanie z samym sobą jako preparacja spotkania z innymi
• Znaczenie samoświadomości w kształtowaniu relacji z innymi w kontekście pracy i aktywności biznesowej
• Autorefleksja i zdolność do pracy nad swoimi kompetencjami jako kluczowe kompetencje na rynku pracy
• Planowanie kariery
Spotkanie środowiska akademickiego i biznesowego
• Przykłady dobrych praktyk
• Open source innovations – platformy wymiany źródeł informacji środowiska akademickiego, biznesowego i aktywnych interesariuszy. Współpraca dla innowacji – wyzwanie czy konieczność?
Ciemna strona spotkania w organizacji
• Organizacja bez spotkania: Poczucie sensu pracy i wpływu wśród pracowników w organizacjach bez dwustronnej komunikacji
• Przemoc w pracy: mobbing, molestowanie seksualne
• Spotkanie poza moralnością – nieformalne układy biznesowe