Współczesne problemy zarządzania i marketingu w instytucjach kultury
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4
Przemiany rynkowe, rozwój technologiczny i cywilizacyjny oraz globalizacja konsumpcji i jej wirtualizacja wywołały istotne zmiany w funkcjonowaniu podmiotów rynkowych takich jak instytucje kultury. Najważniejsza z nich - to prywatyzacja sektora kultury przejawiająca się m.in. w przekazaniu większości publicznych instytucji kultury samorządom. Państwo przestało być jedynym zarządcą i mecenasem kultury, w związku z czym jego udział w finansowaniu tego typu instytucji wyraźnie się zmniejszył, wzrósł natomiast udział innych sektorów - głównie sektora samorządowego, ale również pozarządowego (sektora non profit) i prywatnego.
Wprowadzenie reguł gospodarki rynkowej odbywa się ponadto w warunkach kryzysu budżetu państwa oraz przy ciągle bardzo ograniczonych możliwościach pozabudżetowego finansowania kultury. Stawia to instytucje kultury w wyjątkowo trudnej sytuacji, tym bardziej, że za szybkimi zmianami nie nadąża system prawno-ekonomiczny, w jakim przychodzi działać menedżerom kultury w Polsce. Ta trudna sytuacja jest jednak także wyzwaniem dla poszukiwania nowych rozwiązań godnych XXI wieku.
Konferencja stanowić będzie forum wymiany wiedzy. Adresowana jest do przedstawicieli środowiska zarówno naukowego, jak i biznesowego: pracowników naukowo-dydaktycznych, menedżerów kultury, osób zatrudnionych w instytucjach kultury, animatorów kultury, impresariów, artystów samodzielnie upowszechniających swoją twórczość, jak również do studentów oraz osób zainteresowanych tematyką nowoczesnych koncepcji zarządzania w kulturze.
Proponowana tematyka:
- Orientacja rynkowa w instytucjach kultury – pomaga czy niszczy twórczość?
- Kultura jako dobro publiczne
- Sens i możliwości komercjalizacji sfery kultury
- Metody i techniki badań w instytucjach kultury
- Zachowania nabywców na rynku dóbr i usług kultury
- Przeszkody w zaspokajaniu potrzeb kulturalnych
- Odbiorca kultury jako uczestnik procesów rynkowych
- Planowanie strategiczne w instytucjach kultury
- Strategie marketingowe w instytucjach kultury
- Sposoby zarządzania instytucją kultury
- PR w instytucjach kultury
- Rola instytucji kultury w kreowaniu wizerunku regionu
- Zarządzanie przestrzenią publiczną a działalność kulturalna
- Zarządzanie projektami w kulturze
- Finansowanie działalności instytucji kultury
- Mecenat i sponsoring w kulturze
- Przedsiębiorczość w instytucjach kultury
- Wpływ globalizacji na instytucje kultury
- Transgraniczne działania instytucji kultury