Edukacja z perspektywy psychologii pozytywnej
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4
Psychologia pozytywna, określana jako "empiryczne badanie tego, jak ludzie się rozwijają i rozkwitają", "badanie ludzkich mocnych stron, które czynią życie dobrym" (MacIntyre i Mercer, 2014: 154), oraz "naukowe badanie tego, co idzie dobrze w życiu" (Peterson, 2006), bada i promuje dobrostan człowieka (Oxford, 2016: 21), jak również techniki, które mogą umożliwić dobre życie (MacIntyre, 2016).
Głównym celem konferencji jest dyskusja na temat obecnej edukacji, zarówno dzieci jak i dorosłych, z perspektywy psychologii pozytywnej. Będziemy przyglądać się temu, co sprawia, że uczenie się jest znaczące i satysfakcjonujące. W związku z tym, chcielibyśmy zaprosić przedstawicieli społeczności akademickiej (w szczególności pedagogów, psychologów i językoznawców), praktyków pracujących w różnych obszarach edukacji i wykorzystujących w swojej pracy ideę psychologii pozytywnej, oraz wszystkich zainteresowanych tą tematyką do prezentacji pozytywnych aspektów psychologii, które umożliwią rozwój zarówno uczniom jak i nauczycielom.
Tegoroczna tematyka konferencji obejmuje następujące zagadnienia:
Ø mocne strony nauczycieli i uczniów jako aspekty wspomagające procesy nauczania / uczenia się
Ø instytucje edukacyjne, które umożliwiają sukces, dobre samopoczucie i rozwój zarówno nauczycieli, jak i uczniów (przykłady dobrych praktyk)
Ø pozytywny klimat do nauki
Ø rola emocji w uczeniu się i nauczaniu
Ø czynniki motywujące
Ø dobrostan uczniów oraz nauczyciela
Ø zaangażowanie uczniów
Ø flow
Ø ćwiczenia z zakresu psychologii pozytywnej do wykorzystania w klasie
Ø model PERMA, EMPATHICS
Ø mindfulness w edukacji
Ø humanizm w nauczaniu.
Inne propozycje powiązane tematycznie również zostaną wzięte pod uwagę.
GOŚCIE PLENARNI
Do tej pory udział w konferencji potwierdzili następujący specjaliści z zakresu psychologii pozytywnej:
Peter D. MacIntyre jest profesorem psychologii w Cape Breton University w Kanadzie. Jego badania obejmują emocje, motywację i funkcje poznawcze w różnych typach zachowań, w tym w komunikacji interpersonalnej, wystąpieniach publicznych i uczeniu się. Większość jego badań analizuje psychologię komunikacji ze szczególnym naciskiem na przyswajanie drugiego języka i komunikację.
Jean-Marc Dewaele jest profesorem lingwistyki stosowanej i wielojęzyczności w Birkbeck, University of London. Jego zainteresowania badawcze obejmują różnice indywidualne w wielojęzyczności oraz emocje. Jean-Marc Dewaele jest prezesem Międzynarodowego Towarzystwa Wielojęzyczności.
Danuta Gabryś-Barker jest profesorem języka angielskiego na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Jej główne obszary zainteresowań to wielojęzyczność i psycholingwistyka. Wykłada metody badawcze w zakresie przyswajania języka drugiego / wielu języków.