Klasyczna i romantyczna – nowa postać Europy po Kongresie Wiedeńskim


MINIONA -

Wydział Historyczno-Socjologiczny Uniwersytetu w Białymstoku
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4

W związku z dwustuleciem Kongresu Wiedeńskiego, który dał początek nowemu ładowi politycznemu w Europie, trwającemu aż po Wielką Wojnę, proponujemy dyskusję o samym tym wydarzeniu tudzież o jego długofalowych następstwach. Przy czym interesuje nas nie tylko wymiar polityczny wiedeńskich rokowań (w tym m.in. utworzenie Królestwa Polskiego), ale także ich szeroko rozumiany kontekst kulturowy. Przedmiotem rozważań chcemy uczynić zarówno wielogatunkowe i wielojęzyczne świadectwa ówczesnego stylu myślenia i działania, jak też tradycję badawczą - łącznie z najnowszymi propozycjami z kręgu badań nad dziejami Europy w XIX wieku.

Oto wstępna lista zagadnień: 

świat, który wyłonił się po 25 latach od Wielkiej Rewolucji Francuskiej i po latach wojen napoleońskich

stan świadomości artystów, polityków, ideologów, młodych ludzi dorastających w epoce przyśpieszonego pulsu historii, narodzin rozmaitych -izmów, wiary w lud i w heglowskiego Ducha Dziejów

idee romantyzmu, konserwatyzmu, liberalizmu; ich odmiany i mutacje w różnych częściach Europy

restauracja starego porządku czy (jak chce Paul Johnson) początek Nowoczesności

„wiek rewolucji” - świadectwa i ekspresje lęków oraz nadziei

Królestwo Polskie, Rzeczpospolita Krakowska, Wielkie Księstwo Poznańskie – skanseny dawnej polskości czy namiastki odradzającego się państwa

związki między polityką i sztuką

pierwiastki klasyczne w romantyzmie / romantyczne w klasycyzmie

klasycystyczna myśl polityczna

parlamentaryzm pokongresowy

bohaterowie zbiorowej wyobraźni

geniusze polityczni, literaccy, muzyczni…

stare / nowe elity

kultura dyplomacji

sojusz tronu i ołtarza w polityce i estetyce

stare / nowe centra i peryferie w wymiarach geopolityki i geografii kultury

 






Aktualizacja:  2015-03-30 01:39:55