Klasyczna i romantyczna – nowa postać Europy po Kongresie Wiedeńskim
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4
W związku z dwustuleciem Kongresu Wiedeńskiego, który dał początek nowemu ładowi politycznemu w Europie, trwającemu aż po Wielką Wojnę, proponujemy dyskusję o samym tym wydarzeniu tudzież o jego długofalowych następstwach. Przy czym interesuje nas nie tylko wymiar polityczny wiedeńskich rokowań (w tym m.in. utworzenie Królestwa Polskiego), ale także ich szeroko rozumiany kontekst kulturowy. Przedmiotem rozważań chcemy uczynić zarówno wielogatunkowe i wielojęzyczne świadectwa ówczesnego stylu myślenia i działania, jak też tradycję badawczą - łącznie z najnowszymi propozycjami z kręgu badań nad dziejami Europy w XIX wieku.
Oto wstępna lista zagadnień:
świat, który wyłonił się po 25 latach od Wielkiej Rewolucji Francuskiej i po latach wojen napoleońskich
stan świadomości artystów, polityków, ideologów, młodych ludzi dorastających w epoce przyśpieszonego pulsu historii, narodzin rozmaitych -izmów, wiary w lud i w heglowskiego Ducha Dziejów
idee romantyzmu, konserwatyzmu, liberalizmu; ich odmiany i mutacje w różnych częściach Europy
restauracja starego porządku czy (jak chce Paul Johnson) początek Nowoczesności
„wiek rewolucji” - świadectwa i ekspresje lęków oraz nadziei
Królestwo Polskie, Rzeczpospolita Krakowska, Wielkie Księstwo Poznańskie – skanseny dawnej polskości czy namiastki odradzającego się państwa
związki między polityką i sztuką
pierwiastki klasyczne w romantyzmie / romantyczne w klasycyzmie
klasycystyczna myśl polityczna
parlamentaryzm pokongresowy
bohaterowie zbiorowej wyobraźni
geniusze polityczni, literaccy, muzyczni…
stare / nowe elity
kultura dyplomacji
sojusz tronu i ołtarza w polityce i estetyce
stare / nowe centra i peryferie w wymiarach geopolityki i geografii kultury