Eusebeia – Pietas. Wymiar i znaczenie aktów religijno/rytualno-społecznych w antyku oraz ich recepcja w czasach nowożytnych


MINIONA -

Collegium Norwidianum
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4

Szanowni Państwo,
Instytut Filologii Klasycznej wraz z Kołem Starożytniczym Studentów KUL serdecznie zaprasza do wzięcia udziału w ogólnopolskiej konferencji pt. Eusebeia – Pietas. Wymiar i znaczenie aktów religijno/rytualno-społecznych w antyku oraz ich recepcja w czasach nowożytnych, która odbędzie się w dniach 15-16 maja 2015 r. w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. Propozycję kierujemy do filologów klasycznych, historyków, historyków sztuki, archeologów, filologów polskich, antropologów kultury, teologów oraz do przedstawicieli innych dyscyplin, zajmujących się epoką starożytną i jej wpływem na zjawiska nowożytne. Podczas konferencji pragniemy zastanowić się nad postrzeganiem idei „pobożności” (pietas/eusebeia) w czasach antyku oraz jej trwaniu i przemianom w czasach późniejszych. Poniżej zamieszczamy przykładowe zakresy zagadnień:

1. Językoznawstwo:
a. zakresy znaczeniowe terminów: pietas i eusebeia
b. pietas i eusebeia – użycie w poszczególnych tekstach, gatunkach literackich
c. odpowiedniki (brak odpowiedników) w egipskim i bliskowschodnim kręgu kulturowym
2. Historiografia (model społeczeństwa w antyku, role kulturowe, społeczne, stereotypy):
a. „pobożność” postaci historycznych, wymiar polityczny i kulturowy, żywoty paralelne
b. wymiar „pobożności” w charakterystyce postaci
c. społeczny wymiar „pobożności”
d. męczennicy
e. arystokrata, demokrata, republikanin – obywatel i „pobożność”
f. herezja i herezjarcha
g. „pobożność” i wojna
3. Literatura i sztuka:
a. typologia postaci: pius, pia, sanctus, sancta, sacer, sacra
b. motywy: pietas erga homines, pietas erga deos, spotkanie herosa z boginią, heroidy z bóstwem, potomstwo bogów i ich relacje z „rodzicami”, nienawiść/zemsta bóstwa, hybris, kuszenie człowieka pobożnego
c. atrybuty człowieka pobożnego (przedstawienia malarskie, rzeźbiarskie)
d. żywoty świętych jako gatunek literacki
4. Filozofia, teologia i antropologia kultury
a. definicje „pobożności”
b. dewocja i dewoci
c. wzorce i normy „pobożności”
d. „pobożność” w sytuacjach granicznych: choroba (ból), śmierć (własna, najbliższych, innego) – odpowiedzi różnych szkół filozoficznych
e. „pobożność” a model rodziny w społecznościach antycznych
f. „pobożność”, asceza i ciało

Tegoroczna konferencja będzie drugą z cyklu „Virtutes – Aretai. Wokół wartości antycznych”. W roku ubiegłym zastanawialiśmy się nad znaczeniem terminów virtus/andreia, co było wstępem do zarysowania antycznej teorii wartości, antropologii (charakterologii). W latach kolejnych mamy nadzieję poszerzać ten temat o następne elementy antycznego systemu wartości oraz śledzić jego przemiany w czasach nowożytnych.
Przed zgłoszeniem swojego uczestnictwa istnieje możliwość skonsultowania tematu z organizatorami konferencji. Termin przesyłania propozycji wystąpień (abstrakt do 1200 znaków, wraz z danymi osobowymi w prawym, górnym rogu: imię, nazwisko, afiliacja, stopień naukowy/rok studiów, adres mailowy) mija 31 marca 2015 roku. Przewidujemy opłatę konferencyjną w wysokości 100 zł. Po otrzymaniu pozytywnych recenzji, referaty zostaną opublikowane w czasopiśmie Littera Antiqua (7 pkt.). Zgłoszenia i pytania proszę przesyłać na adres: pietas.pietas@wp.pl.






Źródło:  http://www.facebook.com/pages/Eusebeia-Pietas/1610350625852666

Aktualizacja:  2015-02-02 18:05:51