DEFINIOWANIE PRZESTRZENI ARCHITEKTONICZNEJ


MINIONA -

Kraków

Serdecznie zapraszamy
do udziału w  XII  edycji
Międzynarodowej Konferencji Naukowej Instytutu Projektowania Architektonicznego WA PK z cyklu:
"Definiowanie Przestrzeni Architektonicznej", która
odbędzie się w 2012 roku w dniach
23-24 listopada.

Tegoroczny temat:
"Detal architektoniczny dziś"


Pomysł zorganizowania Międzynarodowej Konferencji Instytutu Projektowania
Architektonicznego zrodził się z chęci stworzenia forum, które prowokowałoby rozmowy
o architekturze. Pierwsze spotkanie w roku 2001 zainicjowano tematem Definiowanie
przestrzeni architektonicznej, który wywołał wielowątkową dyskusję. To hasło przyjęto jako
nazwę cyklu corocznych konferencji IPA, a zakres dyskusji kolejnych spotkań wskazywały
tematy: Projektowanie architektury a teoria – 2002 r., Granice architektury – 2003 r.,
Architektura jako sztuka – 2004 r., Co to jest architektura? – 2005 r., Architektoniczne
tworzywo – 2006 r., Co z tym pięknem architektury współczesnej? – 2007 r., Dzieło
architektoniczne w przestrzeni współczesnego miasta – 2008 r., Teoria Witruwiusza we
współczesnym kontekście – 2009 r., Architektura dziś – 2010 r., a w 2011 r. – Trwanie
i przemijanie architektury. XII edycja Konferencji w 2012 r. dotyczy tematu:
D E T A L A R C H I T E K T O N I C Z N Y D Z I Ś
1. Detal architektoniczy jest częścią architektury mimo, że nie istnieje jako jej element
w definicji tej sztuki. Należy więc sądzić, że zawsze jest i zawsze był nierozłączną częścią
całości. Mimo to detal architektoniczny dostrzegany jest jako coś niezależnego, mówimy
o detalach architektonicznych, są książki o detalach – detal architektoniczny jest
zagadnieniem architektonicznym.
2. Tytuł Detal architektoniczny dziś niesie sugestię, że w przeszłości był czymś
innym. Porównując obiekt barokowy i architekturę współczesną wydaje się, że można
dostrzec tę różnicę.
3. Tu dotykamy zagadnienia struktury i ozdoby. Także struktury i detalu
architektonicznego: rzeczy architektonicznych rozłącznych jeśli wnikliwie analizować
formę, i równocześnie nierozdzielnych patrząc na rzecz z oddali. Potwierdza to ogląd
zarówno detalu narożnika Neue Nationalgalerie Miesa van der Rohe jak i elewacji kościoła
S. Francesco della Vigna zaprojektowanej przez Andrea Palladio, zdobiącej strukturę
budynku autorstwa Jacopo Sansovino!
4. Od chwili, kiedy ornament uznano za zbrodnię zagadnienie detalu
architektonicznego nabrało innego sensu.
5. Od tego czasu przemijały style, kierunki i prądy architektoniczne – ortodoksyjnie
lub z wyrozumiałością odnoszące się do problemu całości i części dzieła
architektonicznego, czyli także do zagadnienia detalu architektonicznego.
6. Percepcja i rozumienie detalu architektonicznego jest także związana z wielkością
obiektu, ze skalą budowli, z odległością widza od rzeczy...
7. Dziś wszystko, co nie jest zabronione jest dozwolone, także w architekturze.
A przecież nic nie jest zabronione. Detal architektoniczny, ozdoba, ornament – może
istnieć nawet wtedy gdy pozostaje nie zauważalny; w innym przypadku to on przykuwa
uwagę nie zasłaniając obrazu całości struktury.






Źródło:  http://www.a-2.arch.pk.edu.pl/index_pl.htm

Aktualizacja:  2012-03-28 00:00:00