XXIII Forum Pedagogów: Mikroświaty społeczne wyzwaniem dla współczesnej edukacji
Współczesną rzeczywistość społeczną określić można, w jej ontologicznym sensie, jako różnorodną i wielowymiarową. Składa się ona bowiem, powołując się na rozważania Zygmunta Baumana, z milionów rozproszonych i spluralizowanych mikroświatów społecznych.
Tworzą one określoną „mapę”, która wskazuje obszary aktywne pod względem społecznym, a także edukacyjnym. Ukazuje ona również miejsca pogranicza oraz te, które są najbardziej zagrożone wykluczeniem i marginalizacją. W tym kontekście warto zastanowić się nad tym, jakie mikroświaty społeczne tworzą tę „mapę”?
Jednocześnie każdy z tych mikroświatów społecznych stanowi wyzwanie dla edukacji. Jej zadaniem jest bowiem budowanie „pomostu” pomiędzy nimi, a współczesną rzeczywistością. W związku z tym interesujące wydają się następujące pytania: w jaki sposób badać owe mikroświaty społeczne? Jakie wyzwania stoją przed współczesną edukacją w kontekście funkcjonowania tych mikroświatów? Jak organizować pracę edukacyjną zorientowaną na budowanie dialogu z tymi mikroświatami społecznymi? Wreszcie, jakie programy i metody działania mogą być pomocne w pracy z tymi mikroświatami?
Chcielibyśmy gorąco zaprosić Wszystkich Państwa do dyskusji nad zasugerowanymi problemami.
Szczególne zaproszenie kierujemy do osób zaangażowanych w działalność fundacji i stowarzyszeń, których praca związana jest z funkcjonowaniem określonych mikroświatów społecznych. Do udziału w dyskusji zapraszamy również doktorantów, którym oferujemy zredukowanie kosztów opłaty konferencyjnej o połowę.