Rzeczywistość - ekspresja - milczenie w filozofii i kulturze Wschodu
Zapraszamy Państwa na drugą konferencję naukową poświęconą myśli Wschodu, organizowaną w Krakowie przez Zespół Badawczy Filozofii Wschodu przy Zakładzie Filozofii Kultury UJ (dawniej: Zakład Filozofii Wschodu UJ). Tak jak poprzednim razem (we wrześniu 2009), zapraszamy wszystkich, którzy zajmują się kulturami, religiami i filozofiami Wschodu: Indii, Chin, Japonii, Tybetu, Korei oraz krajów Bliskiego Wschodu, a także tych z Państwa, którzy prowadzą badania dotyczące wzajemnych wpływów Wschodu i Zachodu.
Tym razem chcielibyśmy zaprosić do rozważań na tematy związane z ontologią, poznaniem i sztuką. Pytanie o rzeczywistość, jej sens i różne wymiary należy do tych ważnych pytań, w których chodzi o sprawy „pierwsze”, „zasadnicze”. Formułując je, pytamy o nasz świat i nasze w nim miejsce. Konceptualizacja tego zagadnienia ma w dziejach filozofii długą historię. Filozofowie ciągle podejmowali próby przemyślenia kategorii opisujących rzeczywistość. Dzisiaj powracamy do tego problemu.
Świat zewnętrzny dostarcza nam nieustannie impresji – wzrokowych, słuchowych, dotykowych - które przekładają się na myśli, emocje, odczucia tworzące nasz świat wewnętrzny. Świat zewnętrzny nieustannie „robi na nas wrażenie”. W powszechnej percepcji świata i nas samych zarysowuje się pewien podstawowy rozdział – pomiędzy ja a światem zewnętrznym. Jeśli jednak przyjmiemy absolutny punkt widzenia, ten podział nie istnieje, wszystko jest ekspresją i manifestacją podstawowej Jedności, stąd uprawianie sztuki z takiej perspektywy okazuje się mieć wymiar metafizyczny i epistemologiczny zarazem. Chcielibyśmy bliżej przyjrzeć się poszczególnym koncepcjom składającym się na nauki tak wyróżnionych obszarów wiedzy, jak i na ich fundamentalną (jak bardzo fundamentalną?) jedność.
Niech zatem tytułowe terminy: rzeczywistość - ekspresja - milczenie określą Państwu punkty wyznaczające wzajemne relacje między człowiekiem a światem; relacje, których w kulturach Wschodu nie można jasno zaklasyfikować wyłącznie do ontologii, epistemologii czy estetyki. Proponujemy Państwu potraktowanie tych terminów jako punktów orientacyjnych do podjęcia któregoś z poniższych zagadnień:
co jest rzeczywiste? - status świata zjawiskowego, stopniowanie rzeczywistości; - przejawianie się tego, co rzeczywiste i tego, co nierealne; - rzeczywistość poprzez uczucia: pożądania, emocje, atmosfery;
rzeczywistość w opisie - opis rzeczywistości - środki poznawcze umożliwiające poprawne poznanie rzeczywistości; - prawomocność poznania zmysłowego, umysłowego, wglądu mistycznego; - określanie i weryfikowanie realności treści poznawczych; - wyrażalność i niewyrażalność wiedzy; - granice poznania i przekazu wiedzy; - umysł jako intelekt i uczucie; - status poznawczy uczuć; - strategie artystyczne wypływające z poznania pojęciowego i wglądu mistycznego; - sztuka jako droga poznania siebie samego i rzeczywistości;
formy ekspresji - ekspresja filozoficzna a artystyczna: przenikanie sztuki i filozofii; - sztuka jako forma ekspresji rzeczywistości; - ekspresja artystyczna jako narzędzie opisu rzeczywistości; - artystyczne formy ekspresji filozofii Wschodu; - sztuka jako droga prowadząca do odkrycia ostatecznej rzeczywistości; - soteriologiczny wymiar ekspresji artystycznej; - status ontologiczny, formy i miejsce twórczości w danym filozoficznym obrazie rzeczywistości;
milczenie jako ekspresja - status milczenia w nauczaniu o rzeczywistości; - medytacja w różnych tradycjach; - medytacja a proces twórczy; - cisza (milczenie) jako kategoria estetyczna; - wyrażanie niewyrażalnego w sztuce Wschodu; - przeżycie estetyczne a przeżycie mistyczne.
Szczegóły na stronie organizatora.