II Międzynarodowa Konferencja Naukowa: Zmienne konteksty edukacji a wyzwania strategii Europa 2020


MINIONA -

WYŻSZA SZKOŁA GOSPODARKI EUROREGIONALNEJ IM. ALCIDE DE GASPERI
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4

II MIĘDZYNARODOWA KONFERENCJA

Dynamizm zmian dokonujących się w życiu społeczno-kulturowym jest widoczny w przestrzeni edukacyjnej. Do zadań szkolnictwa należy zatem przygotowanie dzieci, młodzieży i dorosłych do życia w zmieniających się warunkach cywilizacyjnych. Czy polska i europejska edukacja sprosta tym wyzwaniom? Czy systemy edukacyjne są gotowe na przyjęcie nowych rozwiązań?  Jakie zmiany przed nami, jakie perspektywy i prognozy ?

Przedmiotem Konferencji są najważniejsze problemy edukacyjne wskazane w 2010 roku przez Komisję Europejską, w „Strategii Europa 2020”, której celem jest Inteligentny i zrównoważony rozwój mający sprzyjać inkluzji społecznej. W przypadku Polski instrumentem realizacji tej strategii jest krajowy Program Operacyjny „Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020” (PO WER 2014-2020). Dokument uwzględnia długofalowe wyzwania stojące przed europejskim systemem edukacji. Dla naszych rozważań szczególnie cenne będzie przywołanie sposobów realizacji „Strategii Europa 2020” nie tylko w Polsce, lecz również w szerszym kontekście europejskim. Dlatego, do interdyscyplinarnej dyskusji zapraszamy: naukowców, badaczy, osoby odpowiedzialne za kształt polityki edukacyjnej oraz pedagogów i nauczycieli z Polski i  z zagranicy.

Celem ogólnym Konferencji jest stworzenie płaszczyzny refleksji naukowej nad priorytetowymi zagadnieniami współczesnego szkolnictwa europejskiego oraz wymiana doświadczeń praktyków i teoretyków na forum międzynarodowym. Cele szczegółowe wpisane są w tematykę paneli.

Spodziewanym efektem debaty konferencyjnej będzie wypracowanie rekomendacji na przyszłość oraz wskazanie pożądanych kierunków  rozwoju polskiej i europejskiej przestrzeni edukacyjnej.

Panel 1. Podstawowe obszary edukacji całożyciowej: od edukacji przedszkolnej do edukacji seniorów, z uwzględnieniem edukacji formalnej i nieformalnej oraz współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym;

 Panel 2. Szkolnictwo zawodowe a rynek pracy: od poziomu gimnazjum do uczelni wyższej - elastyczne ścieżki kształcenia i doradztwo zawodowe, programy mobilności międzynarodowej,  mentoring/tutoring/coaching;

Panel 3. Nauczyciel przyszłości w sieciach współpracy - oczekiwania i ograniczenia w kontekście nowych wyzwań cywilizacyjnych, a jakość kształcenia i dokształcania nauczycieli. 






Źródło:  http:// https://sites.google.com/site/educationconfwsge/home

Aktualizacja:  2015-03-03