Media a potrzeby, oczekiwania i aspiracje odbiorców
Konferencja poświęcona jest mediom w aspekcie potrzeb i oczekiwań odbiorców oraz ich aspiracji, jakie wiążą z szeroko rozumianymi mediami we współczesnej rzeczywistości, a także poświęcona jest edukacji w dobie szybkiego rozwoju technologii wirtualnych. Te dwa moduły łączą się ze sobą, gdyż zarówno potrzeby, oczekiwania i aspiracje odbiorców produkcji medialnych, jak i edukacja, są obecnie związane z technologiami wirtualnymi. Szukamy odpowiedzi na pytania klasyczne, które dziś, w dobie webcastów, screencastingów, iPodów, iPhonów, czy smartfonów oraz postępującej konwergencji mediów, mogą być inne, niż przed kilku laty.
Szczególnie istotne wydają się być następujące pytania i problemy badawcze:
• Czy media stają się naszym życiem i czy tego potrzebujemy?
• Czy świat mediów staje się światem symulakrów i jaki jest zasięg i charakter procesu?
• Czy media pełnią jeszcze swe pierwotne funkcje realizacji dążenia do poznawania własnego świata i rozumienia go? I co jest „własny świat”?
• Kategoria wirtualności – jak ją definiować i badać?
• Perswazyjny/manipulacyjny charakter dyskursów medialnych – czy ktoś pyta o prawdę?
• Polisemiczny charakter współczesnych mediów.
• Przemiany w genre’ach medialnych.
• Konwergencja mediów anno domini 2013.
• Hipertekst w mediach to spełnienie potrzeb twórczych czy rozrywka?
• Autonomia odbiorców i co z niej wynika.
• Reklama niejedno ma imię – reklama nowym hipermedium?
• Co z epoką Gutenberga?
• Nowe stare media – radio 2.0.
• Internet vs. telewizja, prasa, radio.