I Międzynarodowa Konferencja Naukowa z cyklu: CZŁOWIEK – SZTUKA – EDUKACJA pt. Twórcza ekspresja w edukacji XXI wieku
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4
Szybko dokonujące się i daleko idące zmiany w różnych sferach życia społecznego we współczesnym świecie budzą wiele pytań i wątpliwości, zachęcają do prób wieloaspektowego ujęcia dokonujących się przemian. Szczególnym przedmiotem naszych zainteresowań są zmiany zwłaszcza w dziedzinie aksjologii i sposobach kształcenia oraz rola sztuki
w kształtowaniu człowieka świadomego swojej wolności i społecznie odpowiedzialnego.
Wobec daleko posuniętej technokratyzacji i komercjalizacji we wszystkich dziedzinach życia ludzkiego, jednym z istotnych problemów jest pytanie o to, czy sztuka w naszych czasach spełnia funkcję, która jej została przypisana w przeszłości i w jakim stopniu dziś jest w stanie wpływać na procesy edukacyjne. Temu problemowi poświęcona będzie wymiana refleksji
i doświadczeń przedstawicieli różnych dziedzin wiedzy i sztuki.
Proponowane grupy problemowe:
1. Sztuka w przestrzeni publicznej
Funkcja sztuki w kształtowaniu przestrzeni publicznej.
Informacyjna rola sztuki w przestrzeni społecznej.
Kształtowanie przestrzeni urbanistycznej i ruralistycznej jako sposób wyrażania swojej tożsamości.
Działania artystyczne w estetyzacji i promocji miejsc bytowania ludzkiego.
Granice wolności wypowiedzi artystycznej w przestrzeni publicznej.
Funkcja instytucji i galerii sztuki w upowszechnieniu, udostępnianiu i podejmowaniu działań artystycznych.
Propagandowa funkcja sztuki w systemach politycznych.
2. Sztuka w edukacji szkolnej i pozaszkolnej
Sztuki wizualne, muzyczne, teatralne, taneczne i inne w różnych formach i na poszczególnych poziomach edukacji.
Wychowanie przez sztukę człowieka niezależnego opierającego się wszelkim manipulacjom.
Komunikacyjna rola sztuki w życiu młodego człowieka (nabywanie kompetencji kulturowych).
Edukacja wielokulturowa przez sztukę.
Oferty instytucji edukacji pozaszkolnej jako możliwości rozwoju osobowego.
Lokalne inicjatywy edukacyjne.
3. Sztuka w życia dorosłego człowieka
Twórczość i animacja działań artystycznych jako forma samorealizacji.
Resocjalizacyjna i terapeutyczna funkcja sztuki.
Lokalne inicjatywy w zakresie aktywności artystycznej człowieka starszego.
4. Twórca – odbiorca – formy ekspresji w sztuce
Art-World – reguły funkcjonowania współczesnego świata sztuki.
Odbiorca jako współtwórca współczesnego dzieła sztuki.
Koncepcja dzieła otwartego.
Dominujące tendencyjne w sztuce współczesnej.
Sztuka nowych mediów.
5. Sztuka i sacrum
Sztuka w przestrzeni sakralnej.
Sztuka jako łącznik między sacrum a profanum.
Współczesna sztuka religijna.
Postawy rewerencji i prowokacji wobec wartości religijnych.