I Międzynarodowa Konferencja Naukowa z cyklu: CZŁOWIEK – SZTUKA – EDUKACJA pt. Twórcza ekspresja w edukacji XXI wieku


MINIONA -

Wydział Humanistyczny Uniwersytetu Warminsko-Mazurskiego
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4

Szybko dokonujące się i daleko idące zmiany w różnych sferach życia społecznego we współczesnym świecie budzą wiele pytań i wątpliwości, zachęcają do prób wieloaspektowego ujęcia dokonujących się przemian. Szczególnym przedmiotem naszych zainteresowań są zmiany zwłaszcza w dziedzinie aksjologii i sposobach kształcenia oraz rola sztuki
w kształtowaniu człowieka świadomego swojej wolności i społecznie odpowiedzialnego.

Wobec daleko posuniętej technokratyzacji i komercjalizacji we wszystkich dziedzinach życia ludzkiego, jednym z istotnych problemów jest pytanie o to, czy sztuka w naszych czasach spełnia funkcję, która jej została przypisana w przeszłości i w jakim stopniu dziś jest w stanie wpływać na procesy edukacyjne. Temu problemowi poświęcona będzie wymiana refleksji
i doświadczeń przedstawicieli różnych dziedzin wiedzy i sztuki.

Proponowane grupy problemowe:

1. Sztuka w przestrzeni publicznej

Funkcja sztuki w kształtowaniu przestrzeni publicznej.

Informacyjna rola sztuki w przestrzeni społecznej.

Kształtowanie przestrzeni urbanistycznej i ruralistycznej jako sposób wyrażania swojej tożsamości.

Działania artystyczne w estetyzacji i promocji miejsc bytowania ludzkiego.

Granice wolności wypowiedzi artystycznej w przestrzeni publicznej.

Funkcja instytucji i galerii sztuki w upowszechnieniu, udostępnianiu i podejmowaniu działań artystycznych.

Propagandowa funkcja sztuki w systemach politycznych.

 

2. Sztuka w edukacji szkolnej i pozaszkolnej

Sztuki wizualne, muzyczne, teatralne, taneczne i inne w różnych formach i na poszczególnych poziomach edukacji.

Wychowanie przez sztukę człowieka niezależnego opierającego się wszelkim manipulacjom.

Komunikacyjna rola sztuki w życiu młodego człowieka (nabywanie kompetencji kulturowych).

Edukacja wielokulturowa przez sztukę.

Oferty instytucji edukacji pozaszkolnej jako możliwości rozwoju osobowego.

Lokalne inicjatywy edukacyjne.

 

3. Sztuka w życia dorosłego człowieka

Twórczość i animacja działań artystycznych jako forma samorealizacji.

Resocjalizacyjna i terapeutyczna funkcja sztuki.

Lokalne inicjatywy w zakresie aktywności artystycznej człowieka starszego.

 

4. Twórca – odbiorca – formy ekspresji w sztuce

Art-World – reguły funkcjonowania współczesnego świata sztuki.

Odbiorca jako współtwórca współczesnego dzieła sztuki.

Koncepcja dzieła otwartego.

Dominujące tendencyjne w sztuce współczesnej.

Sztuka nowych mediów.

 

5. Sztuka i sacrum

Sztuka w przestrzeni sakralnej.

Sztuka jako łącznik między sacrum a profanum.

Współczesna sztuka religijna.

Postawy rewerencji i prowokacji wobec wartości religijnych.






Źródło:  http://www.uwm.edu.pl/huarte

Aktualizacja:  2014-02-10 00:00:00